Miętus pospolity, miętus (Lota lota)
© PiLensPhoto - Fotolia.com

Miętus pospolity, miętus

Miętus pospolity, miętus (Lota lota) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny dorszowatych. Ciało jest walcowate, zwężające się w stronę płetwy ogonowej. W tej części ciało jest bocznie spłaszczone. Ma oliwkowy kolor z wierzchu, boki są jaśniejsze, spód biały. Zdobi go marmurkowy deseń. Łuska jest drobna, ukryta w skórze. Niewielka głowa jest wyposażona w małe oczy. Charakteryzuje ją wąs na podbródku. Szczęka jest wyposażona w zęby.

Ryba ta jako jedyna z dorszowatych żyje w słodkich wodach, w rzekach. Żeruje na płyciznach w zimnym nurcie. Rzadko pojawia się w jeziorach, jeśli już, to w głębinach, gdzie nie dociera światło. Ryba ta występuje nielicznie. U nas można ją spotkać w wodach całej Polski, wliczając Zatokę Pucką, Pomorską i Zalew Szczeciński.

Najlepszą temperaturą do żerowania dla miętusa jest 5-6 °C. To odróżnia pod tym kątem ten gatunek od większości innych naszych ryb. Prowadzi nocny tryb życia. Jest samotnikiem.

Jest to drapieżnik, bardzo żarłoczny. Poluje na inne ryby. Przejawia także kanibalizm, nawet wobec osobników podobnej wielkości. Potrafi spustoszyć tarliska, zjadając ikrę innych ryb, w tym łososi.

Tarło miętus odbywa w na ogół w styczniu. Okres godowy jest jednak rozciągnięty na grudzień-marzec. Samica może złożyć od 50 tysięcy do 3 milionów ziaren ikry.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Wymiar ochronny dla tego gatunku to 25 cm. Obowiązuje okres ochronny od 1 grudnia do końca lutego. Wymiar ochronny to 30 cm, w Odrze od ujścia Warty wymiar ochronny wynosi 25 cm.

Jest to jedyna ryba z rodziny dorszowatych, która żyje w słodkich wodach.

Miętus nie ma większego znaczenia gospodarczego, gdyż występuje rzadko, choć jego mięso jest smaczne, a wątroba uchodzi za specjał.