Mrówkożery

Mrówkożery (Conopophagidae) to rodzina niewielkich ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy 11 gatunków. W Polsce mrówkożery nie występują. Do niedawna zaliczano je do mrówkowodów. To jedne z najbardziej prymitywnych ptaków śpiewających.

Upierzenie zazwyczaj brązowe lub szare z wierzchu, spód szary, rdzawy lub ciemny. Często na głowie występują za oczami białe pędzelki.

Mrówkożer maskowy

Conopophaga melanops

Mrówkożer maskowy (Conopophaga melanops) to ptak z rodziny mrówkożerów. Występuje dymorfizm płciowy. Samiec ma pomarańczową czapeczkę na głowie, sięgającą potylicy, czarną maskę i białe gardło.

Mrówkożer rdzawyMrówkożer rdzawy

Conopophaga lineata

Mrówkożer rdzawy (Conopophaga lineata) to niewielki gatunek ptaka z rodziny mrówkożerów o krępej budowie ciała. Upierzenie brązowe z wierzchu, rdzawe na piersi, jasne z kreskowaniem od spodu.

• mrówkożer śniady (Conopophaga ardesiaca)
  • mrówkożer białouchy (Conopophaga aurita)
  • mrówkożer rudoczelny (Conopophaga castaneiceps)
  • mrówkożer cynamonowy (Conopophaga cearae)
  • mrówkożer czarnobrzuchy (Conopophaga melanogaster)
  • mrówkożer szaroszyi (Conopophaga peruviana)
  • mrówkożer czarnogłowy (Conopophaga roberti)
  • kusogon czarnogłowy (Pittasoma michleri)
  • kusogon czarnobrewy (Pittasoma rufopileatum)

Mrówkożery występują w Ameryce Południowej. To leśne ptaki, żyjące w podszycie leśnym.

To samotnicy lub żyją w parach. Sprawnie latają w gęstym lesie. Wszystkie bronią swojego terytorium.

Ptaki te osiągają rozmiary od 10 do 18 cm długości ciała i 12-42,5 g ciężaru ciała. Nogi są dość długie, ogon bardzo krótki. Skrzydła są krótkie i zaokrąglone.

Gniazdo w postaci miseczki jest budowany nisko nad ziemią. Samica znosi zwykle 2 jaja.

Mrówkożery polują na owady.

Większość życia ptaki te spędzają na dnie lasu tropikalnego (do 2 m nad poziom gruntu).

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.