PL

Nur czarnoszyi

Nur czarnoszyi (Gavia arctica) to ptak z rodziny nurów. W szacie godowej kark i głowa jest szarawa, przód szyi jest czarny. Po bokach szyi znajdują się czarno-białe wzory. Podobne znajdują się na wierzchu ciała. Z tyłu nieco z boku znajduje się biała plama. Poza godami ptaki są białe po bokach głowy, od spodu i na przodzie szyi, a ciemne z wierzchu. Młode osobniki mają brązowy odcień upierzenia. Dziób jest prosty, ostro zakończony.

Nur czarnoszyi(Gavia arctica)

W okresie lęgów zasiedla północną Azję oraz Skandynawię. Zajmuje wszelkie zbiorniki pełne ryb. W Polsce ptaka tego można spotkać cały rok na wybrzeżu. Podczas przelotów spotykany także w głębi kraju na zbiornikach wodnych.

To ptak wędrowny. Potrafi przebywać pod wodą do 2 minut. Głos: w okresie lęgowym są to głośne gwizdy.

Zjada głównie ryby. Dietę rybną uzupełnia żabami, skorupiakami, mięczakami, owadami żyjącymi w wodzie.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazduje każdego roku w tym samym miejscu na wyspach, płyciznach przy brzegu zbiorników wodnych. Samiec buduje gniazdo i imitacje gniazda w pobliżu. Samica składa 1-2 (rzadziej 3) jaja, które wraz z samcem wysiaduje przez 28-30 dni. Po 2-3 dniach od wyklucia młode przenoszą się nad wodę. Potrafią latać dopiero po 2-3 miesiącach. Młode przystępują do rozrodu po 2-3 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten jest objęty ścisłą ochroną.

Samiec oprócz głównego gniazda buduje także jego imitacje, prawdopodobnie dla zmylenia drapieżników.