Nur lodowiec (Gavia immer)
© Corel

Nur lodowiec

Lodowiec (Gavia immer) to jeden z czterech gatunków z rodziny nurów o pstrym wierzchu ciała. Głowa i szyja są czarne. Na szyi znajduje się obroża i półobroża paskowana czarno-biało. W szacie spoczynkowej ciało z wierzchu szarobrunatne, a spód biały. Dziób czarny, długi, mocny i ostro zakończony. Nogi przesunięte ku tyłowi, co utrudnia mu poruszanie się po lądzie.

Ameryka Północna, Grenlandia, Islandia. Rzadko zalatuje do Polski. To zaledwie kilkadziesiąt obserwacji i to podczas przelotów. W okresie lęgowym można go spotkać nad jeziorami, zimą na morzu.

Świetnie pływa i nurkuje. Do lotu wzbija się ciężko i długo. Gdy jest już w powietrzu, lot jest szybki.

Ptaki te zjadają głównie ryby do długości 28 cm. Oprócz tego mięczaki i owady.

Gniazdo powstaje na płyciźnie, brzegu lub wysepce, jest dużych rozmiarów.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten jest objęty ochroną gatunkową.