Orzeł przedni (Aquila chrysaetos)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Orzeł przedni

Orzeł przedni (Aquila chrysaetos) to piękny, duży ptak drapieżny z rodziny jastrzębiowatych, większy od myszołowa, mniejszy od bielika. Samica jest większa od samca. Ma ciemnobrunatne upierzenie, głowę i kark z odcieniem złota. Spód jest nieco jaśniejszy. Lotki są czarne, podobnie jak koniec ogona. Dziób jest czarny, palce żółte. Skrzydła dość wąskie i długie. Lotki na skrzydłach palczaste. Młode osobniki mają białe plamy u nasady ogona i na skrzydle.

Północna część Europy, Azja i Ameryka Północna. W Polsce bardzo rzadki, pod całkowitą ochroną wraz ze stanowiskami lęgowymi w promieniu 500 m. Występuje zaledwie na kilku-kilkunastu stanowiskach. Ten polski orzeł gniazduje wyłącznie w Karpatach.

Dorosłe osobniki prowadzą osiadły tryb życia. Młode osobniki do 4-5 roku życia koczują. Każda para orłów potrzebuje bardzo rozległego terytorium łowieckiego (do 200 km2).

Lot najczęściej jest szybujący, wysoki. Czasem nurkuje z dużą szybkością. Rzadko zawisa. To jeden z nielicznych ptaków drapieżnych, który poluje parami.

Poluje na średniej wielkości ptaki i ssaki, czasem także ryby, płazy i owady. Zjada także padlinę. Zwykle zdobycz chwytają na ziemi, rzadziej w locie.

Gnieździ się w lesie, w górach pośród skał. Zwykle buduje kilka gniazd, które na zmianę użytkuje. Samica składa raz do roku w od końca lutego, w marcu lub kwietniu 2 jaja i wysiaduje przez 42 dni. Młode są w gnieździe 3 miesiące. Śmiertelność wśród piskląt wynosi 65-70%. Ptaki najczęściej łączą się w pary na całe życie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest to gatunek chroniony wraz ze stanowiskami lęgowymi. Fotografowanie stanowisk lęgowych tych orłów niepokoi ptaki i ma wpływ na straty w lęgach. Wykonywanie fotografii wymaga specjalnego zezwolenia.

Do połowy XIX wieku w Polsce gniazdował w całym kraju. Orzeł przedni był i jest uważany za symbol męstwa.

Ile jest w Polsce orłów przednich?

Dane z 2010 roku mówią o zaledwie 27 parach lęgowych.