Paskowniki

Paskowniki (Aegithinidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy 4 gatunki w jednym rodzaju. Paskowniki w Polsce nie występują. Rodzina została wydzielona z turkuśników (Irenidae).

Upierzenie zielonkawe lub żółte oraz czarne. Na skrzydle występuje zwykle podwójna pręga.

Paskownik białosternyPaskownik białosterny

Aegithina nigrolutea

Paskownik białosterny (Aegithina nigrolutea) to ptak z rodziny paskowników. Upierzenie żółte. Wierzch z zielonkawym odcieniem. Na ciemnym skrzydle widoczna podwójna, biała pręga.

Paskownik zielonyPaskownik zielony

Aegithina viridissima

Paskownik zielony (Aegithina viridissima) to ptak z rodziny paskowników. Upierzenie zielone z żółtawym spodem. Na skrzydłach czarno-białe przepaski. Nad i pod okiem widoczne wyraźnie żółte łuki.

Paskownik zmiennyPaskownik zmienny

Aegithina tiphia

Paskownik zmienny (Aegithina tiphia) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny paskowników. Samica ma zielonkawe upierzenie z wierzchu i żółtawe od spodu. Na skrzydłach podwójna czarno-biała pręga.

• paskownik wielkodzioby (Aegithina lafresnayei)

Paskowniki zamieszkują Indonezję oraz Azję południowo-wschodnią. Ptaki te żyją w lasach, na ich obrzeżach, a także w zakrzewieniach i na terenach rolniczych.

Owady zbierają z powierzchni liści.

Długość ciała wynosi od 12 do 17 cm, a ciężar ciała od 10 do 20 g.

Gniazdo ma postać otwartej czarki. Samica składa zwykle 2-3 jaja.

Ptaki te polują na bezkręgowce, głównie owady.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.