Pelikan mały

Pelikan mały (Pelecanus rufescens) to ptak z rodziny pelikanów. Samice są nieco mniejsze od samców. Poza tym samiec wygląda tak samo jak samica. Ubarwienie białawe,z ciemnymi fragmentami skrzydeł. Bardzo długi dziób z workiem skórzastym , ułatwiającym połykanie ryb.

Pelikan mały (Pelecanus rufescens)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Afryka. Zamieszkuje różne zbiorniki wodne.

Żyje w grupach. Poluje samotnie. siada i odpoczywa na drzewach. Migruje lokalnie w zależności od dostępu do pokarmu, związanego z wysychaniem zbiorników podczas pory suchej.

Zjada ryby o średniej masie 100-300 g.

Gniazduje w koloniach liczących od 20 do 500 osobników. Pelikan mały gniazdo buduje na drzewie. Samica składa zwykle 2 jaja i wysiaduje je do 30 dni. Samiec i samica karmią młode przez 84 dni, a przez dalsze 3 tygodnie opiekują się młodymi. Młode osiągają dojrzałość płciową w wieku 3-4 lat.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem.