PL

Pelikan kędzierzawy

Pelikan kędzierzawy (Pelecanus crispus) to gatunek dużego ptaka z rodziny pelikanów o upierzeniu białym. Liczebność tego gatunku ciągle maleje. Cechą charakterystyczną jest wielka, skórzana kieszeń ułatwiająca połykanie ryb, znajdująca się pod żuchwą oraz długi, spłaszczony i niemal prosty dziób. Ma krótkie i grube nogi, palce połączone błoną pławną. Ma potężne skrzydła. Brak dymorfizmu płciowego. W worku pod dziobem może się zmieścić do 14 litrów wody z rybami.

Pelikan kędzierzawy (Pelecanus crispus)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Podmokłe i rozległe tereny wielkich jezior z wyspami, delty wielkich rzek, zalewy morskie. Środkowa i południowo-zachodnia Azja i Bałkany. Występuje też w delcie Wołgi i Dunaju. W dawnych czasach gniazdował w zachodniej Europie i na Węgrzech. Dziś w Europie żyje około 250 par lęgowych.

Pokarm zdobywa pływając. Wędruje regularnie na obszarze występowania. Świetnie lata lotem czynnym i szybowcowym, dobrze pływa i nurkuje. Zimuje w południowej Azji. Pelikan kędzierzawy jest ptakiem towarzyskim.

Prawie wyłącznie ryby. Rzadko skorupiaki.

Gnieździ się w stadach. Gniazdo to płaska platforma udeptanych trzcin zwykle na ziemi. Samica składa 1-2 jaja, które wysiaduje ojciec i samica 30-34 dni. Potomstwem opiekuje się samiec i samica.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.