Rozella białolica

Rozella białolica (Platycercus eximius) to australijska papuga. To bardzo kolorowy ptak. Głowa i pierś oraz kuper są jaskrawoczerwone, na policzkach występuje kontrastująca biała plama. Spód i boki mają kolory od żółtego do zielonego. Wierzch i skrzydła są żółte, zielone i niebieskie z ciemnym kreskowaniem.

Rozella białolica (Platycercus eximius)
© Andrew - Fotolia.com

Rozella białolica w naturze występuje we wschodniej części Australii oraz na Nowej Zelandii, gdzie została introdukowana. Można ją spotkać w lasach, na rolniczych obszarach, zwykle w pobliżu wody.

Papuga ta żyje przeciętnie 15 lat.

Osiąga długość ciała do 30 cm. Samica ma mniej intensywną czerwień w upierzeniu i mniejszy dziób niż u samce. Ponadto na jej policzkach występuje jasne plamkowanie i szarawe piórka wokół oczu.

Samica składa 4-9 jaj, które wysiaduje przez 18-21 dni.

Informacje ogólne o gatunku: Papuga ta bywa agresywna. Łatwo się oswaja. Znanych jest kilka odmian barwnych, dość rzadkich. są to odmiana czerwona, lutino, białoskrzydła, pastelowa, rubino, izabelowata.

Rodzaj klatki i wyposażenie:

Pokarm:

Rozmnażanie: Łatwo się rozmnaża. Budka lęgowa powinna mieć wysokość 50 cm i podstawę kwadratową o boku długości 20 cm. Otwór wejściowy - 6 cm średnicy. Podczas wysiadywania jaj to samiec karmi samicę.