Rozella królewska

Rozella królewska (Platycercus elegans) to gatunek papugi o intensywnie czerwonym upierzeniu na głowie, szyi, piersi oraz podbrzuszu, niebieskim na policzkach, skrzydłach i ogonie. Nogi oraz dziób są jasnoróżowe, szarawe. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Samiec ma większą głowę i dziób. Głowa samca jest nieco bardziej płaska.

Rozella królewska (Platycercus elegans)
© Ina van Hateren - Fotolia.com

Papuga ta zamieszkuje południową i wschodnią cześć Australii w lasach eukaliptusowych w górach, na terenach rolniczych, łąki. Gatunek introdukowano także na Nowej Zelandii.

Jest aktywna za dnia. Papuga ta żyje przeciętnie 25 lat.

Rozella królewska osiąga 30-37 cm długości ciała.

Zjada nasiona traw, drzew, nektar kwiatowy, owoce. Roślinną dietę ptaki uzupełniają owadami.

Para zakłada gniazda w odosobnieniu w dziuplach wysokich drzew. Samica po zapłodnieniu składa 5-8 jaj. Okres inkubacji trwa 21 dni. Po 3-4 tygodniach od wylęgu młode są gotowe do opuszczenia gniazda. Kolejny miesiąc rodzice karmią młode.

To jedna z najbardziej popularnych papug hodowlanych. W naturze na rolniczych terenach wyrządza spore szkody.

Informacje ogólne o gatunku: Papuga ta niszczy drewniane elementy. Gatunek dobrze znosi niskie temperatury. Jest dość agresywnym ptakiem. W niewoli uzyskano wiele odmian barwnych, w tym: niebieską, cynamonową, żółtą i białą

Rodzaj klatki i wyposażenie: Woliera lub klatka muszą być metalowe. Musimy zapewnić ptakom możliwość grzebania w podłożu woliery.

Pokarm: Ilość podawanego pokarmu ma wpływ na ubarwienie ptaka. Ptaki karmimy gotowymi mieszankami dla papug średniej wielkości

Rozmnażanie: Pary podczas rozrodu muszą znajdować się w oddzielnych wolierach. Podczas lęgów nie należy ptakom zbyt często przeszkadzać. Budka kwadratowa o półmetrowej wysokości i boku ponad 20 cm długości. Otwór o średnicy około 7 cm.