PL

Sardela europejska, chamsa

Sardela europejska, chamsa (Engraulis encrasicolus) to gatunek niewielkiej ryby z rodziny sardelowatych. Ciało sardeli jest wydłużone i smukłe. Ma dośc duże oczy. Grzbiet jest ciemny, zielony, rzadziej zielononiebieski. Boki są srebrzyste.Spód jest jasny. Samiec wzdłuż linii bocznej ma kostne twory. Ma szeroki i głęboko wcięty otwór gębowy, który sięga aż za linie oczu. Szczęka górna wysunięta, koniec pyska stanowi charakterystyczny "nos".

Sardela europejska, chamsa(Engraulis encrasicolus)
© Picture Partners - Fotolia.com

Występuje w wodach słonych, a czasem także w słonawych. Występuje we wschodniej części Atlantyku. Najliczniejsza jest w Morzu Śródziemnym i Czarnym, rzadko bywa w Zatoce Gdańskiej.

Prowadzi pelagiczny tryb życia, żyje w ławicach. Odbywa dalekie wędrówki. Ryba ta żyje zaledwie 3-4 lata.

Sardela europejska osiąga 15 cm długości ciała, w wyjątkowych warunkach 20 cm. Ma bardzo delikatną łuskę i wierzchnią część skóry, która szybko odpada.

Sardele zjadają skorupiaki i larwy ryb (plankton).

Tarło odbywa kilka razy w ciągu roku od czerwca do października. Po tarle samce giną. W drugim roku życia osiąga dojrzałość płciową. Ikra pływa w toni wodnej. Po roku czasu larwy osiągają już długość 10 cm.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To ryba o bardzo dużym znaczeniu gospodarczym. W Polsce gatunek ten nie jest objęty żadną ochroną.

Konserwowanie mięsa sardeli trwa nawet kilka lat.