logo

Sępowronki

Sępowronki (Picathartidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy 4 gatunki. Do rodziny zaliczamy skałoskoczki i sępowronki. Ptaki te w Polsce nie występują.

Skałoskoczki mają brązowe upierzenie z kreskowaniem, spód rdzawy, ogon z białym zakończeniem. Na głowie występują białe brwi i wąs. Sępowronki są z wierzchu czarne, żółtawe lub białe od spodu, głowa naga z żółtymi lub czerwonymi i niebieskimi plamami.

Sępowronka żółtogardłaSępowronka żółtogardła

Picathartes gymnocephalus

Sępowronka żółtogardła, sępowronka żółtogłowa (Picathartes gymnocephalus) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny sępowronków. Ma ciemne upierzenie na grzbiecie, ogonie i skrzydłach, biały spód i szyję.

• skałoskoczek mały (Chaetops aurantius)
  • skałoskoczek duży (Chaetops frenatus)
  • sępowronka kameruńska (Picathartes oreas)

Ptaki te występują w Afryce. Skałoskoczki zasiedlają zarosła i obszary trawiaste, sępowronki lasy nizinne.

Długość ciała wynosi 20-41 cm, a ciężar 24-250 g.

Gniazdo ma kształt czarki.

Ptaki te polują na owady, drobne kręgowce.