Ślizgowate

Ślizgowate (Blenniidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu okoniokształtnych, do której zaliczamy około 350 gatunków w 53 rodzajach. W Polsce ryby z tej rodziny nie występują.

Nad oczami mają charakterystyczne czułki. Samiec jest na ogół większy od samicy. Ciało pokryte śluzem, bez łusek. Mają długą płetwę grzbietową i ogonową, brzuszne są szczątkowe. Płetwy piersiowe dobrze umięśnione.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Większość gatunków żyje na dnie przybrzeżnych mórz całego świata, kilka gatunków w wodach słodkich. W Bałtyku nie występują.

To niespokojne i żarłoczne ryby.

W szczęce znajdują się zęby. Długośc ciała od około 3 cm do maksymalnie 55 cm.

Samica składa ikrę w postaci grudek do gniazda. Strzeże je samiec aż do wylęgu.

To najczęściej ryby mięsożerne, ale także zjadające glony. Są tu także czyściciele.

Ryby te nie są zagrożone wymarciem.

Wiele gatunków potrafi przez dłuższy czas wytrzymać poza wodą, na przykład podczas odpływu. Czasem same wychodzą na plażę. Pasą się wówczas na głazach pąklach.

Czy ryby śpią?
Ryby nie zamykają oczu. Czy zatem zapadają w sen? Jak ryby śpią? Kiedy i skąd wiadomo, że zapadły w sen?
Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?