PL

Aloza

Aloza (Alosa alosa) to ryba z rodziny śledziowatych, podobna do paprosza. Ma wrzecionowate ciało, bocznie spłaszczone, o dość dużej głowie. Ubarwienie srebrne, w górnej części ciała widoczne są ciemniejsze plamy, zwykle trzy.

Aloza(Alosa alosa)
© Graphies.theque - Fotolia.com

Aloza występuje w Bałtyku, Morzu Północnym, części zachodniej Morza Śródziemnego oraz w europejskim obszarze Atlantyku. W morzu zasiedla wody do głębokości 300 m, na tarło wpływa do rzek, czasem kilkaset kilometrów w górę rzek. Na przykład dawniej w Odrze alozy pojawiały się nawet na wysokości Wrocławia.

Pożywienie stanowi plankton, odcedzany z wody za pomocą licznych wyrostków filtracyjnych. Zjada też larwy owadów i niewielkie rybki.

Wędrówki na tarło aloza odbywa od marca-kwietnia. Samica składa do 150 tysięcy ziaren ikry w wodach słodkich rzek. Po niecałym tygodniu z jajeczek wylęgają się larwy, które dość szybko rosną i z nurtem rzeki spływają do morza.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ryba ta w Polsce objęta jest całkowitą ochroną gatunkową.