Altannik lśniący

Altannik lśniący (Ptilonorhynchus violaceus) to gatunek ptaka z rodziny altanników. Samica oraz młode mają zielonobrunatne upierzenie, samiec dorosły ma barwę czarnofioletową. Ciało ma krępą budowę. Dziób i nogi są mocne.

Altannik lśniący(Ptilonorhynchus violaceus)
© feathercollector - Fotolia.com

Zamieszkuje wilgotne lasy nadmorskie w Australii.

Tworzą stada. Pożywienia szukają na ziemi. Ptaki te lubią kolor niebieski i żółtozielony. Przyozdabiają altanki przedmiotami najlepiej w tym kolorze. Nie akceptują koloru zielonego i czerwonego. Altankę ptak ten maluje sokiem z niebieskich jagód wymieszanym z węglem drzewnym. Rozprowadza "farbę" dziobem lub pędzlem z kory.

Ptaki te łączą się w duże stada.

Zjada rośliny zielne i trawę, owoce i nasiona. Czasem zjada też owady i ślimaki.

W okresie październik-listopad buduje altanę na uprzednio przygotowanym placu. Altanka ma postać dwóch płotków z gałązek. Przed altanką samiec układa kolorowe pióra, kwiaty, jagody, grzyby. Nierzadko ptaki podkradają sobie ozdoby. Malują altankę sokiem z niebieskich owoców zmieszanym z węglem drzewnym. Samiec tańczy przed samicą z ozdobami w dziobie. Samica buduje czarkowate gniazdo na drzewie lub krzewie. Składa i wysiaduje 1-3 (najczęściej 2) jaja.

Po kastracji samiec nie buduje altan i nie przyozdabia terenu. Nie tokuje też w tym przypadku. Oznacza to, że potrzeba budowania altan jest sterowana hormonalnie.