Altanniki

Altanniki (Ptilonorhynchidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 20 gatunków w 8 rodzajach. W Polsce altanniki nie występują.

Ptaki te mają krępą budowę ciała, mocne nogi. Kolor upierzenia dziewięciu gatunków jest maskujący, brązowy, szary lub zielony. W pozostałych przypadkach samce mają jaskrawe elementy (czubki, fragmenty lub całe ciało). Spód zwykle paskowany. Samce są większe od samic (poza budnikiem).

Altannik lśniącyAltannik lśniący

Ptilonorhynchus violaceus

To jeden z największych altanników. samiec buduje altankę w postaci dwóch stosów z patyków. Przyozdabia ją różnymi znaleziskami i maluje niebieskimi owocami z węglem drzewnym.

BudnikBudnik

Prionodura newtoniana

Budnik (Prionodura newtoniana) to gatunek ptaka z rodziny altanników. Samiec ma żółto-brązowe ubarwienie. W kolorze żółtym jest spód samca, czubek głowy, kark i cześć ogona. Samica jest brązowa z wierzchu i szara od spodu.

Miauczek białouchyMiauczek białouchy

Ailuroedus buccoides

Miauczek białouchy (Ailuroedus buccoides) to ptak z rodziny altanników. Upierzenie z wierzchu zielone. spód żółtawy z ciemnym plamkowaniem. Wierzch głowy oliwkowo-brązowy, boki białe. Szyja żółto-czarno-biała, plamkowana.

• miauczek zielony (Ailuroedus crassirostris)
  • miauczek czarnouchy (Ailuroedus melanotis)
  • ogrodnik złotoczuby (Amblyornis flavifrons)
  • ogrodnik brunatny (Amblyornis inornatus)
  • ogrodnik długoczuby (Amblyornis macgregoriae)
  • ogrodnik krótkoczuby (Amblyornis subalaris)
  • parkietnik czarny (Archboldia papuensis)
  • parkietnik złotoczuby (Archboldia sanfordi)
  • jedwabnica płowobrzucha (Chlamydera cerviniventris)
  • jedwabnica ciemna (Chlamydera guttata)
  • jedwabnica rdzawołbista (Chlamydera lauterbachi)
  • jedwabnica plamista (Chlamydera maculata)
  • jedwabnica szara (Chlamydera nuchalis)
  • zębatek (Scenopoeetes dentirostris)
  • altannik złotokryzy (Sericulus aureus)
  • altannik żółtoskrzydły (Sericulus bakeri)
  • altannik królewski (Sericulus chrysocephalus)

To ptaki leśne, zamieszkujące Australię i Nową Gwineę.

Samce tych ptaków wznoszą niezwykłe konstrukcje, przyozdabiając je kolorowymi owocami, jagodami, grzybami, dodatkami nienaturalnego pochodzenia jak folia aluminiowa, plastik itp. Czasem nawet konstrukcje te malują naturalnymi barwnikami za pomocą "pędzla" trzymanego w dziobie. Pierwsi odkrywcy wpadali w zdumienie, gdy stwierdzali, iż altanki budowane są przez ptaki, a nie kobiety! Konstrukcje te mają za zadanie zwabienie samicy i odbycie z nią kopulacji.

Samce budują areny i altany, gromadzą kolorowe ozdoby, prezentują swoje barwy, tańczą i śpiewają. Wabią w ten sposób samice. Gniazda tych ptaków są solidne, czarkowate i nie mają nic wspólnego z altankami, budowanymi przez samców. Samica składa 1-3 jaja. Okres inkubacji 21-27 dni. Młode są gniazdownikami. W gnieździe przebywają od 17 do 30 dni.

Owoce, kwiaty, liście, nektar, a także owady i inne bezkręgowce, jaszczurki oraz pisklęta innych ptaków.

Jeden gatunek jest zagrożony wymarciem, jeden gatunek jest bliski zagrożenia.

Samce altanników są największymi artystami w świecie zwierząt. Wznoszą wspaniałe konstrukcje, przyozdabiając je kolorowymi owocami, jagodami lub grzybami, kolorowymi dodatkami nienaturalnego pochodzenia. Czasem nawet konstrukcje te malują naturalnymi barwnikami za pomocą "pędzla" trzymanego w dziobie. Ptaki, które budują altanki mają większy mózg. Przypisuje się im większą inteligencję, a nawet zmysł estetyczny.