Bilbil zbroczony

Bilbil krwawnik, bilbil zbroczony (Pycnonotus jocosus) to gatunek ptaka z rodziny bilbili, z charakterystycznym czubkiem na głowie. Głowa z wierzchu wraz z czubkiem jest czarna, policzek biały, a nad nim niewielkie, czerwone pole, tuż pod okiem. Dziób ciemny, silny. Podgardle białe, wierzch ciała popielatobrązowy. Pokrywy podogonowe są czerwone.

Bilbil zbroczony (Pycnonotus jocosus)
© panuruangjan - Fotolia.com

To ptak występujący w południowej części Azji od Indii do Chin. Występuje także na Półwyspie Malajskim. Został introdukowany w Australii. Preferuje tereny wilgotne, zakrzewienia, parki, ogrody, tereny miejskie. Unika gęstych lasów.

Poza lęgami tworzy stada złożone z kilkudziesięciu osobników. Jest ptakiem bardzo hałaśliwym.

Osiąga rozmiary ciała do około 20 cm. Skrzydło ma długość 8-9,5 cm. Waży 25-42 g.

Poluje na owady i pająki. Zjada też jagody, owoce, pączki, spija nektar.

Gniazdo jest typu otwartego, jest płytkie, zbudowane z patyków i suchych liści. Gnieździ się na krzewach, czasem na budynkach. Samica składa 2-3 jaja.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To pospolity ptak występujący w ogrodach i miastach.