Bobowate, motylkowate

Bobowate (Fabaceae) to rośliny z rzędu bobowców.

Rodzaje

Wykaz wszystkich opublikowanych rodzajów z tej rodziny.

Fasola

Fasola (Phaseolus) to rodzaj roślin z rodziny bobowatych, do którego zaliczamy około 200 gatunków, z czego w Polsce spotyka się dwa z nich.

Fasola wielokwiatowa
Fasola zwyczajna
Groszek

Groszek, lędźwian (Lathyrus) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny motylkowatych, do którego zaliczamy około 150 gatunków, z czego w Polsce około 19 wraz z obcymi i uprawianymi.

Groszek pachnący
Groszek siewny, lędźwian siewny
Groszek żółty
Groszek liściakowaty
Groszek wschodniokarpacki
Groszek pannoński
Janowiec, drok

Janowiec, drok (Genista) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny motylkowatych, do którego zaliczamy około 90 gatunków, z czego w Polsce 3 dziko rosnące.

Janowiec barwierski, żółcidło
Janowiec ciernisty
Janowiec włosisty
Janowiec angielski
Koniczyna

Koniczyna (Trifolium) to rodzaj roślin z rodziny motylkowatych, do którego zaliczamy 300 gatunków, w Polsce około 25 z gatunkami obcymi, 5 gatunków uprawnych.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana
Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona
Koniczyna polna, kotki
Koniczyna perska, koniczyna skręcona, Perko
Koniczyna złocistożółta
Koniczyna rozdęta, gardzielnik
Lucerna

Lucerna (Medicago) to rodzaj roślin motylkowatych, do którego zaliczamy około 100 gatunków, w Polsce około 9. Kilka gatunków ma znaczenie jako roślina uprawiana na paszę.

Lucerna siewna
Lucerna nerkowata
Lucerna sierpowata, dzięcielina
Lucerna tarczowata
Lucerna igiełkowata
Lucerna arabska
Lukrecja

Lukrecja (Glycyrrhiza) to rodzaj roślin z rodziny bobowatych, do którego zaliczamy około 40 gatunków, z czego w Polsce około 2, jako gatunki obce, jeden uprawiany.

Lukrecja gładka
Lukrecja najeżona
Łubin

Łubin (Lupinus) to rodzaj roślin bobowatych, do którego zaliczamy 250 gatunków, z czego w Polsce około 6, obcego pochodzenia. Kilka gatunków uprawiane na paszę i nawóz zielony

Łubin żółty
Łubin wąskolistny
Łubin trwały
Łubin zmienny
Łubin wieloletni
Łubin biały
Nostrzyk

Nostrzyk (Melilotus) to rodzaj roślin motylkowatych, do którego zaliczamy 25 gatunków, z czego w Polsce można spotkać 8. Kilka gatunków uprawianych na zieloną paszę. To także rośliny lecznicze.

Nostrzyk żółty
Nostrzyk biały
Nostrzyk wołżański
Nostrzyk indyjski
Nostrzyk wyniosły
Nostrzyk ząbkowany
Traganek

Traganek (Astragalus) to rodzaj, zwykle czołgających się roślin motylkowatych, do którego zaliczamy około 2000-3000 gatunków, z czego w Polsce około 5, w Europie około 140.

Traganek szerokolistny
Traganek pęcherzykowaty
Traganek długokwiatowy
Traganek piaskowy
Traganek duński
Wyka

Wyka (Vicia) to rodzaj roślin motylkowatych, do którego zaliczamy około 200 gatunków, z czego w Polsce można spotkać około 23. Wiele gatunków jest uprawianych na paszę.

Bób
Wyka ptasia
Wyka siewna
Wyka kosmata, wyka ozima
Wyka długożagielkowa
Wyka płotowa

Wykaz pozostałych gatunków.

Amorfa krzewiasta, indygowiecAmorfa krzewiasta, indygowiec PL - ogród

Amorpha fruticosa

Amorfa krzewiasta, indygowiec (Amorpha fruticosa) to krzew z rodziny motylkowatych, sadzony jako roślina ozdobna. Nadaje się na zieleń osiedlową, żywopłoty. W Polsce spotykana tylko w uprawach.

Baptysja błękitna, barwnica błękitnaBaptysja błękitna, barwnica błękitna

Baptisia australis

Baptysja błękitna, barwnica błękitna (Baptisia australis) to gatunek byliny z rodziny bobowatych. Roślina pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Porasta prerie oraz bagna. Osiąga wysokość 150 cm.

Ciecierzyca pospolitaCiecierzyca pospolita PL

Cicer arietinum

Ciecierzyca pospolita (Cicer arietinum) to jednoroczna roślina uprawna z rodziny motylkowatych o nieregularnym kształcie.

Glediczja trójcierniowa, iglicznia trójcierniowaGlediczja trójcierniowa, iglicznia trójcierniowa PL - ogród

Gleditsia triacanthos

Glediczja trójcierniowa, iglicznia trójcierniowa (Gleditsia triacanthos) to gatunek ciernistego drzewa z rodziny bobowatych. Ciernie są bardzo długie i rozgałęzione, w pękach. Długość cierni może wynosić nawet 15 cm.

Groch zwyczajnyGroch zwyczajny PL - obcy

Pisum sativum

Groch zwyczajny (Pisum sativum) to roślina jednoroczna, uprawna z rodziny motylkowatych. znana jest na całym świecie ze smacznych nasion.

Janowczyk skrzydlatyJanowczyk skrzydlaty PL

Chamaespartium sagittale

Janowczyk skrzydlaty (Chamaespartium sagittale) to półkrzew z rodziny motylkowatych. W Polsce rzadko spotykany, jako roślina zdziczała. Występuje na skrajach lasów i murawach.

Karagana syberyjskaKaragana syberyjska PL - ogród

Caragana arborescens

Karagana syberyjska (Caragana arborescens) to ciernisty krzew lub niskie drzewo z rodziny bobowatych, niegdyś często używana na żywopłoty. Najczęściej sadzi się odmiany o zwisających pędach szczepione na pniu.

Komonica zwyczajnaKomonica zwyczajna PL

Lotus corniculatus

Komonica zwyczajna (Lotus corniculatus) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, cenna roślina miododajna i pastewna, dodawana często do mieszanek łąkowych i pastewnych.

Konikleca czubataKonikleca czubata PL - obcy

Hippocrepis comosa

Konikleca czubata (Hippocrepis comosa) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bobowatych, zdrewniała u nasady. Gatunek zawlekany rzadko w naszym kraju.

Kozieradka pospolita, greckie sianoKozieradka pospolita, greckie siano PL - ogród

Trigonella foenum-graecum

Kozieradka pospolita, greckie siano (Trigonella foenum-graecum), zwana też kozieradką lekarską, to jednoroczna roślina zielna i lecznicza z rodziny motylkowatych, u nas rzadko uprawiana, składnik wielu dań kuchni indyjskiej.

Mimoza wstydliwa, czułek wstydliwyMimoza wstydliwa, czułek wstydliwy

Mimosa pudica

Mimoza wstydliwa, czułek wstydliwy (Mimosa pudica) to gatunek rośliny z rodziny bobowatych znana z wrażliwości na dotyk. To ciekawa roślina doniczkowa.

Moszenki południoweMoszenki południowe PL - ogród

Colutea arborescens

Moszenki południowe (Colutea arborescens) to krzew z rodziny motylkowatych, sadzony jako roślina ozdobna. W Polsce roślina ta jest spotykana tylko w uprawach. Owoc to błoniasty i rozdęty strąk.

Moszenki wschodnieMoszenki wschodnie PL

Colutea orientalis

Moszenki wschodnie (Colutea orientalis) to gatunek krzewu rodziny bobowatych. Kwiaty są motylkowe, pomarańczowoczerwone. Owoc to strąk, wygięty i otwarty w szczytowej części.

Orzacha, orzech ziemnyOrzacha, orzech ziemny PL - obcy

Arachis hypogaea

Orzacha, orzech ziemny (Arachis hypogaea) to jednoroczna roślina uprawna z rodziny bobowatych. Popularna nazwa to fistaszki.

Przelot pospolity, wełnicaPrzelot pospolity, wełnica PL

Anthyllis vulneraria

Przelot pospolity, wełnica (Anthyllis vulneraria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bobowatych o leczniczych właściwościach, zmienny w wyglądzie, wytwarzający wiele form, z których niektóre są uważane za odrębne gatunki.

Robinia akacjowa, grochodrzewRobinia akacjowa, grochodrzew PL - obcy

Robinia pseudacacia

Robinia akacjowa, grochodrzew akacjowy (Robinia pseudacacia) to drzewo z rodziny bobowatych. Dzięki umiejętności wiązania azotu z powietrza jest doskonałą rośliną pionierską. Jest to też cenna roślina miododajna.

Rutwica lekarskaRutwica lekarska PL - obcy

Galega officinalis

Rutwica lekarska (Galega officinalis) to roślina trująca o leczniczych właściwościach z rodziny bobowatych. Ziele tej rośliny ma działanie pobudzające wydzielanie mleka u karmiących matek. Obniża znacznie poziom cukru we krwi.

Soczewica jadalnaSoczewica jadalna PL - obcy

Lens culinaris

Soczewica jadalna (Lens culinaris) to jednoroczna roślina z rodziny bobowatych, do niedawna częsta w uprawach dla smacznych ziaren. Ma zastosowanie podobne jak groch.

Soja owłosiona, soja uprawna, soja warzywnaSoja owłosiona, soja uprawna, soja warzywna PL - obcy

Glycine max

Soja owłosiona, soja uprawna, soja warzywna (Glycine max) to gatunek jednorocznej rośliny oleistej z rodziny bobowatych. To najważniejsza roślina oleista w światowej produkcji.

Sparceta siewnaSparceta siewna PL - ogród

Onobrychis viciifolia

Sparceta siewna, esparceta siewna (Onobrychis viciifolia) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bobowatych. Rośnie na murawach, przy drogach, bywa wysiewana w naturalistycznych ogrodach.

Szczczodrzeniec ruskiSzczczodrzeniec ruski PL

Chamaecytisus ruthenicus

Szczczodrzeniec ruski (Chamaecytisus ruthenicus) to gatunek rośliny z rodziny bobowatych. To krzewinka lub półkrzew o rózgowatych pędach.

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolityZłotokap zwyczajny, złotokap pospolity PL - ogród

Laburnum anagyroides

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolity (Laburnum anagyroides) to gatunek drzewa lub wysokiego krzewu z rodziny bobowatych. Pokrój drzwa jest nieregularny, płaczący. Owoce to strąki o długości nawet 8 cm.

Żarnowiec miotlastyŻarnowiec miotlasty PL

Sarothamnus scoparius

Żarnowiec miotlasty (Sarothamnus scoparius) to krzew z rodziny bobowatych o miotlastym pokroju. Niegdyś z żarnowca miotlastego pozyskiwano włókno na maty, worki, kosze, opatrunki.

• Karagana podolska (Caragana frutex)
  • Szczczodrzeniec zmienny (Chamaecytisus albus)
  • Szczczodrzeniec rozesłany (Chamaecytisus ratisbonensis)
  • Szczczodrzeniec główkowaty (Chamaecytisus supinus)
  • Cieciorka pstra, ciecioreczka (Coronilla scorpioides)
  • Szyplin jedwabisty (Dorycnium germanicum)
  • Szyplin zielny (Dorycnium herbaceum)
  • Szczczodrzyk czerniejący (Lembotropis nigricans)
  • Komonica wąskolistna (Lotus tenuis)
  • Komonica błotna (Lotus uliginosus)
  • Sparceta piaskowa (Onobrychis arenaria)
  • Wilżyna bezbronna (Ononis arvensis)
  • Wilżyna rozłogowa (Ononis repens)
  • Wilżyna ciernista (Ononis spinosa)
  • Seradela spłaszczona (Ornithopus compressus)
  • Seradela drobna (Ornithopus perpusillus)
  • Seradela siewna (Ornithopus sativus)
  • Ostrołódka kosmata (Oxytropis pilosa)
  • Komonicznik skrzydlastostrąkowy (Tetragonolobus maritimus)
  • Kozieradka błękitna (Trigonella caerulea)
  • Kolcolist zachodni (Ulex europaeus)

Amorfa krzewiasta, indygowiec: Kwitnie amorfa krzewiasta, indygowiec.
         Baptysja błękitna, barwnica błękitna: Kwitnie baptysja błękitna.
         Ciecierzyca pospolita: Kwitnie ciecierzyca.
           Glediczja trójcierniowa, iglicznia trójcierniowa: Kwitnie glediczja trójcierniowa.
         Groch zwyczajny: Kwitnie groch zwyczajny.
          Groch zwyczajny: Wysiew nasion grochu do gruntu.
          Groch zwyczajny: Zbiór grochu.
          Janowczyk skrzydlaty: Kwitnie janowczyk skrzydlaty.
          Karagana syberyjska: Kwitnie karagana syberyjska.
        Komonica zwyczajna: Kwitnie komonica zwyczajna.
         Konikleca czubata: Kwitnie konikleca czubata.
          Kozieradka pospolita, greckie siano: Kwitnie kozieradka pospolita.
       Mimoza wstydliwa, czułek wstydliwy: Kwitnie mimoza wstydliwa.
         Moszenki południowe: Kwitną moszenki południowe.
          Moszenki wschodnie: Kwitną moszenki wschodnie.
         Orzacha, orzech ziemny: Kwitnie orzech ziemny.
        Przelot pospolity, wełnica: Kwitnie przelot pospolity.
          Robinia akacjowa, grochodrzew: Kwitnie robinia akacjowa, grochodrzew.
          Rutwica lekarska: Kwitnie rutwica lekarska.
         Soczewica jadalna: Kwitnie soczewica jadalna.
           Soja owłosiona, soja uprawna, soja warzywna: Wysiew nasion soi, zaraz po przymrozkach.
         Sparceta siewna: Kwitnie sparceta siewna.
         Szczczodrzeniec ruski: Kwitnie szczodrzeniec ruski.
          Złotokap zwyczajny, złotokap pospolity: Kwitnie złotokap pospolity (zwyczajny).
          Żarnowiec miotlasty: Kwitnie żarnowiec miotlasty.