Bobowate, motylkowate

Bobowate (Fabaceae) to rośliny z rzędu bobowców.

Gatunki

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych.

Amorfa krzewiasta, indygowiecAmorfa krzewiasta, indygowiec

Amorpha fruticosa

Amorfa krzewiasta, indygowiec (Amorpha fruticosa) to krzew z rodziny motylkowatych, sadzony jako roślina ozdobna. Nadaje się na zieleń osiedlową, żywopłoty. W Polsce spotykana tylko w uprawach.

Baptysja błękitna, barwnica błękitnaBaptysja błękitna, barwnica błękitna

Baptisia australis

Baptysja błękitna, barwnica błękitna (Baptisia australis) to gatunek byliny z rodziny bobowatych. Roślina pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Porasta prerie oraz bagna. Osiąga wysokość 150 cm.

BóbBób

Vicia faba

Bób (Vicia faba) to jednoroczna roślina uprawna, strączkowa z rodziny motylkowatych, popularna na wszystkich kontynentach świata. Spożywa się nasiona bobu jako jarzynę. Nasiona są jasnozielone, duże, w strąkach.

Ciecierzyca pospolitaCiecierzyca pospolita PL

Cicer arietinum

Ciecierzyca pospolita (Cicer arietinum) to jednoroczna roślina uprawna z rodziny motylkowatych o nieregularnym kształcie.

Fasola wielokwiatowaFasola wielokwiatowa

Phaseolus coccineus

Fasola wielokwiatowa (Phaseolus coccineus) to roślina jednoroczna z rodziny motylkowatych, uprawiana jako warzywo.

Fasola zwyczajnaFasola zwyczajna PL

Phaseolus vulgaris

Fasola zwyczajna (Phaseolus vulgaris) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny bobowatych. To roślina uprawiana na całym świecie w wielu odmianach, które różni wysokość łodygi, kolor, wielkość nasion.

Groch zwyczajnyGroch zwyczajny

Pisum sativum

Groch zwyczajny (Pisum sativum) to roślina jednoroczna, uprawna z rodziny motylkowatych. znana jest na całym świecie ze smacznych nasion.

Groszek pachnącyGroszek pachnący

Lathyrus odoratus

Groszek pachnący (Lathyrus odoratus) to gatunek jednorocznej, ozdobnej rośliny z rodziny bobowatych, dziczejącej przejściowo.

Janowiec barwierski, żółcidłoJanowiec barwierski, żółcidło PL

Genista tinctoria

Janowiec barwierski, żółcidło (Genista tinctoria) to krzew lub krzewinka z rodziny bobowatych, niegdyś stosowana w barwierstwie. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Pędy są miotlasto rozgałęzione.

Karagana syberyjskaKaragana syberyjska

Caragana arborescens

Karagana syberyjska (Caragana arborescens) to ciernisty krzew lub niskie drzewo z rodziny bobowatych, niegdyś często używana na żywopłoty. Najczęściej sadzi się odmiany o zwisających pędach szczepione na pniu.

Komonica zwyczajnaKomonica zwyczajna PL

Lotus corniculatus

Komonica zwyczajna (Lotus corniculatus) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, cenna roślina miododajna i pastewna, dodawana często do mieszanek łąkowych i pastewnych.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

Trifolium repens

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwonaKoniczyna łąkowa, koniczyna czerwona PL

Trifolium pratense

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona, kądziółka (Trifolium pratense L.) to roślina pastewna z rodziny bobowatych. W uprawach mamy kilka odmian. Jest to roślina uprawiana jako roślina pastewna.

Kozieradka pospolita, greckie sianoKozieradka pospolita, greckie siano

Trigonella foenum-graecum

Kozieradka pospolita, greckie siano (Trigonella foenum-graecum), zwana też kozieradką lekarską, to jednoroczna roślina zielna i lecznicza z rodziny motylkowatych, u nas rzadko uprawiana, składnik wielu dań kuchni indyjskiej.

Lucerna sierpowata, dzięcielinaLucerna sierpowata, dzięcielina PL

Medicago falcata

Lucerna sierpowata, dzięcielina (Medicago falcata) to wieloletnia roślina z rodziny bobowatych, bardzo podobna do lucerny siewnej, powszechnie spotykanej w uprawach. Oba gatunki tworzą często mieszańce.

Lucerna siewnaLucerna siewna PL

Medicago sativa

Lucerna siewna (Medicago sativa) to cenna roślina pastewna z rodziny motylkowatych, uprawna na zielonkę, dziczejąca, z wysoką zawartością białka. Osiąga wysokość 30-130 cm. Spotykana na terenach ruderalnych.

Łubin trwałyŁubin trwały

Lupinus polyphyllus

Łubin trwały (Lupinus polyphyllus) to roślina wieloletnia z rodziny bobowatych, często uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca. Forma zdziczała występuje w wielu rejonach na świecie, w tym w Polsce.

Łubin żółtyŁubin żółty

Lupinus luteus

Łubin żółty (Lupinus luteus) to roślina jednoroczna z rodziny bobowatych, popularna roślina ozdobna, dziczejąca, mająca możliwość przyswajania azotu z powietrza. Kwiaty motylkowate tworzą grona, są pachnące, żółte.

Moszenki południoweMoszenki południowe

Colutea arborescens

Moszenki południowe (Colutea arborescens) to krzew z rodziny motylkowatych, sadzony jako roślina ozdobna. W Polsce roślina ta jest spotykana tylko w uprawach. Owoc to błoniasty i rozdęty strąk.

Nostrzyk żółtyNostrzyk żółty PL

Melilotus officinalis

Nostrzyk żółty (Melilotus officinalis) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny motylkowatych o leczniczych właściwościach. Jest rośliną miododajną, pastewną, kiszonkową.

Przelot pospolity, wełnicaPrzelot pospolity, wełnica PL

Anthyllis vulneraria

Przelot pospolity, wełnica (Anthyllis vulneraria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bobowatych o leczniczych właściwościach, zmienny w wyglądzie, wytwarzający wiele form, z których niektóre są uważane za odrębne gatunki.

Robinia akacjowa, grochodrzewRobinia akacjowa, grochodrzew

Robinia pseudacacia

Robinia akacjowa, grochodrzew akacjowy (Robinia pseudacacia) to drzewo z rodziny bobowatych. Dzięki umiejętności wiązania azotu z powietrza jest doskonałą rośliną pionierską. Jest to też cenna roślina miododajna.

Rutwica lekarskaRutwica lekarska

Galega officinalis

Rutwica lekarska (Galega officinalis) to roślina trująca o leczniczych właściwościach z rodziny bobowatych. Ziele tej rośliny ma działanie pobudzające wydzielanie mleka u karmiących matek. Obniża znacznie poziom cukru we krwi.

Wyka ptasiaWyka ptasia PL

Vicia cracca

Wyka ptasia (Vicia cracca) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, wytwarzająca wijące się, delikatne pędy. Roślina ta ma średnią wartość pastewną i jest chętnie zjadana przez zwierzęta.

Wyka siewnaWyka siewna

Vicia sativa

Wyka siewna (Vicia sativa) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny bobowatych. Kwitnie w okresie od maja do sierpnia. Kwiaty są niebieskofioletowe i purpurowe.

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolityZłotokap zwyczajny, złotokap pospolity

Laburnum anagyroides

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolity (Laburnum anagyroides) to gatunek drzewa lub wysokiego krzewu z rodziny bobowatych. Pokrój drzwa jest nieregularny, płaczący. Owoce to strąki o długości nawet 8 cm.

Żarnowiec miotlastyŻarnowiec miotlasty PL

Sarothamnus scoparius

Żarnowiec miotlasty (Sarothamnus scoparius) to krzew z rodziny bobowatych o miotlastym pokroju. Niegdyś z żarnowca miotlastego pozyskiwano włókno na maty, worki, kosze, opatrunki.

• Orzacha, orzech ziemny (Arachis hypogaea)
  • Traganek piaskowy (Astragalus arenarius)
  • Traganek pęcherzykowaty (Astragalus cicer)
  • Traganek duński (Astragalus danicus)
  • Traganek szerokolistny (Astragalus glycyphyllos)
  • Traganek długokwiatowy (Astragalus onobrychis)
  • Karagana podolska (Caragana frutex)
  • Szczczodrzeniec zmienny (Chamaecytisus albus)
  • Szczczodrzeniec rozesłany (Chamaecytisus ratisbonensis)
  • Szczczodrzeniec ruski (Chamaecytisus ruthenicus)
  • Szczczodrzeniec główkowaty (Chamaecytisus supinus)
  • Janowczyk skrzydlaty (Chamaespartium sagittale)
  • Moszenki wschodnie (Colutea orientalis)
  • Cieciorka pstra, ciecioreczka (Coronilla scorpioides)
  • Szyplin jedwabisty (Dorycnium germanicum)
  • Szyplin zielny (Dorycnium herbaceum)
  • Janowiec angielski (Genista anglica)
  • Janowiec ciernisty (Genista germanica)
  • Janowiec włosisty (Genista pilosa)
  • Glediczia trójcierniowa, iglicznia trójcierniowa (Gleditsia triacanthos)
  • Soja owłosiona (Glycine max)
  • Lukrecja najeżona (Glycyrrhiza echinata)
  • Lukrecja gładka (Glycyrrhiza glabra)
  • Konikleca czubata (Hippocrepis comosa)
  • Groszek różnolistny (Lathyrus heterophyllus)
  • Groszek kosmatostrąkowy (Lathyrus hirsutus)
  • Groszek drobnokwiatowy (Lathyrus inconspicuus)
  • Groszek wschodniokarpacki (Lathyrus laevigatus)
  • Groszek szerokolistny (Lathyrus latifolius)
  • Groszek skrzydlasty (Lathyrus linifolius)
  • Groszek nadmorski (Lathyrus maritimus)
  • Groszek czerniejący (Lathyrus niger)
  • Groszek liściakowaty (Lathyrus nissolia)
  • Groszek ochrowy (Lathyrus ochrous)
  • Groszek błotny (Lathyrus palustris)
  • Groszek pannoński (Lathyrus pannonicus)
  • Groszek wielkoprzylistkowy (Lathyrus pisiformis)
  • Groszek żółty (Lathyrus pratensis)
  • Groszek siewny, lędźwian siewny (Lathyrus sativus)
  • Groszek leśny (Lathyrus sylvestris)
  • Groszek bulwiasty (Lathyrus tuberosus)
  • Groszek wiosenny (Lathyrus vernus)
  • Szczczodrzyk czerniejący (Lembotropis nigricans)
  • Soczewica jadalna (Lens culinaris)
  • Komonica wąskolistna (Lotus tenuis)
  • Komonica błotna (Lotus uliginosus)
  • Łubin biały (Lupinus albus)
  • Łubin wąskolistny (Lupinus angustifolius)
  • Łubin zmienny (Lupinus mutabilis)
  • Łubin wieloletni (Lupinus perennis)
  • Lucerna igiełkowata (Medicago aculeata)
  • Lucerna arabska (Medicago arabica)
  • Lucerna nerkowata (Medicago lupulina)
  • Lucerna kolczastostrąkowa (Medicago minima)
  • Lucerna zmienna (Medicago polymorpha)
  • Lucerna wczesna (Medicago praecox)
  • Lucerna tarczowata (Medicago scutellata)
  • Nostrzyk biały (Melilotus alba)
  • Nostrzyk wyniosły (Melilotus altissima)
  • Nostrzyk ząbkowany (Melilotus dentanta)
  • Nostrzyk indyjski (Melilotus indica)
  • Nostrzyk messyński (Melilotus messanensis)
  • Nostrzyk bruzdkowany (Melilotus sulcata)
  • Nostrzyk wołżański (Melilotus wolgica)
  • Sparceta piaskowa (Onobrychis arenaria)
  • Sparceta siewna (Onobrychis viciifolia)
  • Wilżyna bezbronna (Ononis arvensis)
  • Wilżyna rozłogowa (Ononis repens)
  • Wilżyna ciernista (Ononis spinosa)
  • Seradela spłaszczona (Ornithopus compressus)
  • Seradela drobna (Ornithopus perpusillus)
  • Seradela siewna (Ornithopus sativus)
  • Ostrołódka kosmata (Oxytropis pilosa)
  • Komonicznik skrzydlastostrąkowy (Tetragonolobus maritimus)
  • Koniczyna aleksandryjska (Trifolium alexandrinum)
  • Koniczyna dwukłosowa (Trifolium alpestre)
  • Koniczyna wąskolistna (Trifolium angustifolium)
  • Koniczyna polna, Kotki (Trifolium arvense)
  • Koniczyna złocistożółta (Trifolium aureum)
  • Koniczyna różnoogonkowa (Trifolium campestre)
  • Koniczyna konstantynopolitańska (Trifolium contantinopolitanum)
  • Koniczyna drobnogłówkowata, orędziw (Trifolium dubium)
  • Koniczyna rozdęta, gardzielnik (Trifolium fragiferum)
  • Koniczyna główkowata (Trifolium glomeratum)
  • Koniczyna białoróżowa, koniczyna szwedzka (Trifolium hybridum)
  • Koniczyna krwistoczerwona, Inkarnatka (Trifolium incarnatum)
  • Koniczyna łubinowata (Trifolium lupinaster)
  • Koniczyna pogięta (Trifolium medium)
  • Koniczyna pagórkowa, Targownik (Trifolium montanum)
  • Koniczyna żółtobiała (Trifolium ochroleucon)
  • Koniczyna pannońska (Trifolium pannonicum)
  • Koniczyna odstająca (Trifolium patens)
  • Koniczyna perska, koniczyna skręcona, Perko (Trifolium resupinatum)
  • Koniczyna długokłosowa (Trifolium rubens)
  • Koniczyna kasztanowata (Trifolium spadiceum)
  • Koniczyna gwiazdkowata (Trifolium stellatum)
  • Koniczyna kreskowana (Trifolium striatum)
  • Kozieradka błękitna (Trigonella caerulea)
  • Kolcolist zachodni (Ulex europaeus)
  • Wyka wąskolistna (Vicia angustifolia)
  • Wyka jednokwiatowa (Vicia articulata)
  • Wyka bengalska (Vicia benghalensis)
  • Wyka bityńska (Vicia bithynica)
  • Wyka kaszubska (Vicia cassubica)
  • Wyka pstra (Vicia dasycarpa)
  • Wyka zaroślowa (Vicia dumetorum)
  • Wyka soczewicowa (Vicia ervilla)
  • Wyka brudnożółta (Vicia grandiflora)
  • Wyka drobnokwiatowa (Vicia hirsuta)
  • Wyka lędźwianowata (Vicia lathyroides)
  • Wyka żółta (Vicia lutea)
  • Vicia melanops
  • Wyka narbońska (Vicia narbonensis)
  • Wyka pannońska (Vicia pannonica)
  • Wyka grochowata (Vicia pisiformis)
  • Wyka płotowa (Vicia sepium)
  • Wyka leśna (Vicia sylvatica)
  • Wyka długożagielkowa (Vicia tenuifolia)
  • Wyka delikatna (Vicia tenuissima)
  • Wyka czteronasienna (Vicia tetrasperma)
  • Wyka kosmata, wyka ozima (Vicia villosa)

Amorfa krzewiasta, indygowiec

Kwitnie amorfa krzewiasta, indygowiec.

Baptysja błękitna, barwnica błękitna

Kwitnie koniczyna czerwona.

Kozieradka pospolita, greckie siano

Kwitnie kozieradka pospolita.

Lucerna sierpowata, dzięcielina

Kwitnie lucerna sierpowata (dzięcielina).

Lucerna siewna

Kwitnie lucerna siewna.

Łubin trwały

Kwitnie łubin trwały.

Moszenki południowe

Kwitną moszenki południowe.

Nostrzyk żółty

Kwitnie nostrzyk żółty.

Przelot pospolity, wełnica

Kwitnie przelot pospolity.

Robinia akacjowa, grochodrzew

Kwitnie robinia akacjowa, grochodrzew.

Rutwica lekarska

Kwitnie rutwica lekarska.

Wyka ptasia

Kwitnie wyka ptasia.

Wyka siewna

Kwitnie wyka siewna.

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolity

Kwitnie złotokap pospolity (zwyczajny).

Żarnowiec miotlasty