Brzanka Denisona (Puntius denisonii)
Zdjęcie zbiorów ZOO we Wrocławiu. © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Brzanka Denisona

Brzanka Denisona (Puntius denisonii) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny karpiowatych. Można się także czasem spotkać z nazwą brzanka czerwonopręga. Ciało ma torpedowaty kształt. Ubarwienie oliwkowo-srebrne. Przez całą długość ciała po bokach biegnie czarny pasek. Nad nim, od oka do połowy ciała biegnie czerwona pręga. Początek płetwy grzbietowej jest czerwony. Na płetwie ogonowej znajdują cię czarne i żółte plamy. Samiec jest tylko trochę bardziej smukły i ma bardziej jaskrawe ubarwienie.

Gatunek ten występuje w Indiach w Azji Południowej. To endemit zagrożony wymarciem. Preferuje górskie strumienie.

Ryba ta lubi dryfować wraz za jakimś zatopionym przedmiotem. Prowadzi stadny tryb życia. Jest ruchliwa.

Dorasta do 15 cm długości ciała.

Ochrona i zagrożenia EN

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Parametry i informacjeOpis
Informacje ogólne o gatunku To spokojna choć ruchliwa rybka. Trzymamy minimum 6-8 osobników. Bardzo skoczna.
Rodzaj akwarium i wyposażenie Dal 6-8 osobników potrzebne jest akwarium o pojemności 250 litrów, długie i dość płytkie. Stosujemy ciemne podłoże. Obsadzamy akwarium roślinami tak, aby pozostawić dużo miejsca do pływania. Układamy też otoczaki i korzenie. wystawiamy akwarium na słońce. Stosujemy wydajne filtrowanie. Woda musi być w ruchu. Raz w tygodniu podmieniamy do 20% wody.
Inne warunki chowu Twardość wody: 7-18 °n, pH: 6,5-7,5.
Temperatura18-25 °C.
PokarmTo ryba wszystkożerna, ale nie niszczy roślin w akwarium.
RozmnażanieRozmnażanie w niewoli możliwe tylko dzięki stymulacji hormonalnej.
Ograniczenia prawne