Człowiekowate

Człowiekowate (Hominidae) to rodzina małp człekokształtnych, która liczy dziś 7 gatunków w 4 rodzajach. Zaliczamy tutaj człowieka, orangutany, szympansy i goryle.

Człowiekowate nie posiadają ogona. Kończyny przednie są dłuższe w porównaniu do tylnych. Dłonie i ramiona są bardzo ruchliwe. Oprócz ludzi, wszystkie inne rodzaje mają częściową umiejętność stania na dwóch nogach.

Człowiek rozumnyCzłowiek rozumny PL

Homo sapiens

Człowiek rozumny (Homo sapiens) czyli człowiek żyjący współcześnie, jest zaliczany do ssaków. Podstawowe cechy biologiczne człowieka to inteligencja, duży i zaawansowany w rozwoju mózg, kończyny górne nie pełniące roli lokomocyjnej, przeciwstawny kciuk, po

GorylGoryl

Gorilla gorilla

Goryl nizinny to naczelny ssak z rodziny człekokształtnych. Jest największą małpą. Żyje w grupach rodzinnych w niedostępnych lasach tropikalnych.

Orangutan sumatrzańskiOrangutan sumatrzański

Pongo abelii

Orangutan sumatrzański (Pongo abelii) to ssak z rodziny człowiekowatych, do niedawna uznawany za podgatunek orangutana. Futro rude, brązowawe. Twarz naga. U samców wyraźne talerze policzkowe.

Orangutan, orang, orangutan borneańskiOrangutan, orang, orangutan borneański

Pongo pygmaeus

Orangutan, zwany także orangiem to ssak z rodziny małp człekokształtnych o ciele pokrytym szorstkim, długim, rudym włosiem. To druga co do wielkości małpa na świecie.

SzympansSzympans

Pan troglodytes

Szympans to najlepiej znana nauce małpa człekokształtna. Pod względem rozwoju psychicznego stoi najwyżej ze wszystkich zwierząt. Dzięki tym zwierzętom wprowadzono szczepionkę przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby.

Szympans karłowatySzympans karłowaty

Pan paniscus

Szympans karłowaty, bonobo (Pan paniscus) to ssak naczelny z rodziny człowiekowatych. Jest mniejszy od szympansa, ma czarną twarz oraz węższą klatkę piersiową i dłuższe kończyny.

• Goryl wschodni (Gorilla beringei)

Poruszają się po ziemi na dwóch kończynach, podpierając się rękami, po drzewach za pomocą brachiacji. Stan psychiczny wyrażają za pomocą mimiki twarzy.

Wszyscy przedstawiciele małp człekokształtnych żyją w grupach rodzinnych i wyróżniają się złożonością zachowań socjalnych.

Pierwszy palec stopy jest przeciwstawny. Człekokształtne rozróżniają barwy. Mózg jest duży, o złożonej strukturze. Czaszka małpy człekokształtnej ma wydatne wały nadoczodołowe.

U samic występuje menstruacja. Ciąża trwa 8-9 miesięcy. Samice rodzą zazwyczaj jedno młode, rzadko więcej. Młode jest bezradne i przez długi czas wymaga ścisłej opieki matki.

Są wszystkożerne. Zjadają jednak głównie owoce i liście, niektóre gatunki również owady. Szympansy i ludzie jedzą także mięso kręgowców.

Większość gatunków jest zagrożona wyginięciem.

Wszystkie wielkie małpy potrafią wytwarzać narzędzia.