Goryl

Goryl, goryl zachodni (Gorilla gorilla) jest to naczelny ssak z rodziny człekokształtnych o dużych rozmiarach, żyjący w grupach rodzinnych liczących od 3 do 21 osobników w niedostępnych lasach tropikalnych. W każdej grupie dominuje samiec i ustanowiona jest hierarchia. Zadaniem młodych samców jest czuwanie nad bezpieczeństwem grupy.

Goryl nizinny (Gorilla gorilla gorilla)

Goryl nizinny (Gorilla gorilla gorilla) to podgatunek goryla zachodniego (Gorilla gorilla) Na zdjęciach tu opublikowanych uwidoczniony został właśnie ten podgatunek.

Goryl (Gorilla gorilla)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Lasy tropikalne Afryki Środkowej.

Większość dnia goryle spędzają na poszukiwaniu jedzenia i odpoczynku, podczas którego młode bawią się i iskają. Starsze goryle śpią. Noce spędzają na ziemi w zbudowanych przez siebie z roślin gniazdach.

Owoce, nasiona, liście, kora drzew, bulwy orchidei, paprocie, pnącza, epifity, zioła, termity, larwy owadów.

Ciąża trwa 251-289 dni. Samica rodzi zwykle 1 młode o masie do 2 kg i karmi je mlekiem przez 4 lata. Zdolność rozrodczą samice osiągają po 78 miesiącach, samce po 120 miesiącach.

CR

Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek krytycznie zagrożony na skutek wycinki lasów tropikalnych oraz kłusownictwa.