PL

Drozd obrożny

Drozd obrożny (Turdus torquatus) to rzadki w naszym kraju, górski ptak, podobny do kosa. Ma czarne upierzenie i charakterystyczną białą obrożę na szyi i piersi. Pióra na skrzydłach mają jasne brzegi. Czasem na spodzie ciała widać łuskowaty wzór. Samica jest brunatna z mniej kontrastową obrożą. Dziób żółtawy.

Drozd obrożny (Turdus torquatus)

Ptak ten występuje w Europie, Afryce i Azji. W Polsce występuje tylko w górach w borach iglastych oraz w strefie kosodrzewiny. Jest nielicznym ptakiem. Podczas wędrówek może być obserwowany poza obszarem górskim.

To ptak wędrowny. Przed migracją ptaki zbierają się na wspólne żerowiska.

Poluje na owady, pająki, inne bezkręgowce. Pod koniec lata i jesienią zjada także owoce i jagody. Jego ofiarą padają też drobne gady.

Jest monogamiczny przez jeden sezon. Wyprowadza 1-2 lęgi w sezonie. Gniazduje na iglastych drzewach. Samica składa od maja 3-5 (6) jaj, które sama wysiaduje przez 12-14 dni. Kolejne 2 tygodnie pisklęta potrzebują na nauczenie się latania. Następne dwa tygodnie młode usamodzielniają się.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.