Kwiczoł

Kwiczoł (Turdus pilaris) to średniej wielkości ptak z rodziny drozdowatych. Głowa z wierzchu i kark oraz kuper są popielate, płaszcz brązowawy, gardło i pierś w kolorze gliny, z czarnymi plamkami, spód biały, skrzydła oraz ogon ciemnobrunatne. Obie płci tej samej wielkości, podobne jest też ubarwienie. Dziób jest żółty wiosną, na jesień brązowieje. Nogi są ciemnobrązowe.

Kwiczoł (Turdus pilaris)

Europa i Azja. Ptak ten nie jest bardzo liczny w Polsce. Liczny w przelotach. Żyje na skrajach wilgotnych lasów, zasiedla zadrzewienia blisko rzek. Kwiczoły coraz odważniej wkraczają do miast.

Jest ptakiem wędrownym, Przylatuje w marcu i kwietniu, odlatuje od października do listopada. Zimują w Polsce ptaki z północy. Jest dobrym lotnikiem. Lot jest przeplatany szybowaniem z szeroko rozpostartymi skrzydłami.

Odzywa się w locie "szek-szek", zaniepokojony wydaje odgłos "trr-terr". Śpiew jest szczebiotliwy i ćwierkający, dość cichy.

Jaja zielonkawoniebieskie nakrapiane gęsto rdzawymi plamami.

Ptak ten zjada owady i inne bezkręgowce, które zbiera na ziemi. Jesienią zjada jagody, szczególnie jałowca.

Gniazdowanie odbywa się w koloniach. Gniazda kwiczoł zakłada 4-7 m nad ziemią na drzewach liściastych, nierzadko w koloniach. Gniazdo zbudowane jest z liści i trawy, wyściółka gliniasta z źdźbłami traw. Samica 1-2 razy w roku znosi 5-6 jaj, które wysiaduje przez 13-14 dni. Składanie jaj odbywa się w końcu kwietnia i na początku maja. Nielotne młode opuszczają gniazdo po 2 tygodniach. Pisklęta są rzekomymi gniazdownikami.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W kwiczoł Polsce podlega ochronie gatunkowej.

Kwiczoł zjada tyle jagód jałowca, że przesiąka ich zapachem.

Broniąc gniazda kwiczoł opryskuje napastnika kałem. Jest to na tyle skuteczna metoda, że ptaki drapieżne nierzadko tracą zdolność lotu i są skazane na śmierć. Zdarza się, że kwiczoły opryskują kałem sylwetki ptaków drapieżnych naklejone na szyby lub ekrany dźwiękochłonne.

Kwiczoły tworzą największe stada, jakie tworzą drozdy. To także jedyny drozd, który gniazduje w koloniach.

Filmy

Przylatują do nas kwiczoły. Jednocześnie odlatują ptaki u nas zimujące z północy.
          Odlatują od nas kwiczoły. Jednocześnie przylatują ptaki z północy na zimowisko.
          Trwa okres lęgowy kwiczoła.