Droździk (Turdus iliacus)
© Erni - Fotolia.com

Droździk

Droździk (Turdus iliacus) to bardzo nieliczny drozd występujący w Polsce, bardzo podobny do śpiewaka, nieco od niego mniejszy. Droździk ma wyraźnie widoczną szeroką białą brew nad okiem. Od dzioba biegnie w dół szeroka biała kreska. Boki ciała są pomarańczowe. Rdzawe są też pokrywy podskrzydłowe. Wierzch jest brązowy z oliwkowym odcieniem. Spód jest biały z ciemnymi plamkami, a brzuch niemal jednolicie biały. Brak dymorfizmu płciowego.

Występuje w Europie, Azji oraz w północnej części Afryki. W Polsce występuje nielicznie, najczęściej w północno-wschodniej części kraju. Preferuje skraje lasów i innych zadrzewień. Upodobał sobie szczególnie lasy podmokłe.

To ptak częściowo wędrowny. Migracja odbywa się w nocy. U nas pojawiają się osobniki z północy Europy. Ptaki te chętnie tworzą stada z kwiczołami. Same mogą również tworzyć ogromne stada. Ptak ten występuje u nas również zimą, ale dzieje się to sporadycznie. Ptak ten nocuje na drzewach i krzewach w stadach.

Poluje na wszelkie bezkręgowce, jakie znajdzie na ziemi i na liściach roślin. Zjada też owoce i nasiona roślin.

Wyprowadza dwa lęgi w ciągu roku. Każdy lęg wymaga budowy nowego gniazda. Wnętrze gniazda zbudowanego z patyków, traw i mchu, wylepione jest błotem. Gniazduje na drzewie, krzewie lub na ziemi. Samica składa począwszy od maja (3) 4-6 (7) jaj. Samica wysiaduje je przez 12-13 dni. Samiec bierze udział w karmieniu i ogrzewaniu piskląt. Młode umieją latać już po 10 dniach od wyklucia. Samodzielność uzyskują po następnych dwóch tygodniach. Po zakończeniu lęgów ptaki tworzą rodzinne grupy.

Ochrona i zagrożenia NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.