Drozdowate

Drozdowate (Turdidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowatych, podrzędu śpiewających. Rodzina ta liczy dziś 165 gatunków.

To małe i średniej wielkości ptaki o dużym gatunkowym zróżnicowaniu. Upierzenie w kolorze szarym, brązowym, białym, z kolorowymi plamami (poza żółtymi), szczególnie obecnych u samców. U kilku gatunków występuje zjawisko utraty pigmentu, przez co ptaki tracą kolor lub stają się albinosami (kos). Cechami charakterystycznymi gatunków tej rodziny są: krótki, smukły dziób, 10 lotek pierwszorzędowych. Pierwsza jest znacznie krótsza od reszty, najczęściej 12 sterówek (czasem 10 lub 14), przednia krawędź skoku jest pokryta długą płytką bez łusek, silne stopy, plamy w upierzeniu młodych ptaków (wyjątek stanowią gwizdokosy).

Drozaczek ciemnyDrozaczek ciemny PL Zalatujący

Geokichla sibirica

Drozdoń ciemny (Geokichla sibirica) to ptak z rodziny drozdowatych. Ma czarno-łupkowate upierzenie i charakterystyczną białą brew. Żyje głównie w lasach na Syberii. Do Polski zalatuje wyjątkowo.

Drozd obrożnyDrozd obrożny PL Lęgowy sporadycznie Bardzo nieliczny

Turdus torquatus

Drozd obrożny to rzadki u nas ptak, gniazdujący jedynie w górach. Ma charakterystyczną białą obrożę na piersi. Pióra na skrzydłach mają jasne brzegi. Czasem na spodzie ciała widać łuskowaty wzór. Dziób żółtawy.

Drozd oliwkowyDrozd oliwkowy PL Zalatujący

Turdus obscurus

Drozd oliwkowy (Turdus obscurus) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu oliwkowo-brązowe. Wokół oczu jasny, wydłużony pierścień. Szyja i część głowy są płowe. Na piersi widoczne czarne kreskowanie. Spód białawy.

Drozd rdzawyDrozd rdzawy PL

Turdus naumanni

Drozd rdzawy (Turdus naumanni) to ptak z rodziny drozdowatych. Jest podobny do drozda rdzawoskrzydłego. Spód jest cały w rdzawe plamki. Gatunek występuje w Azji.. Zalatuje do Polski.

Drozdoń pstryDrozdoń pstry PL Zalatujący

Zoothera dauma

Drozdoń pstry (Zoothera dauma) to ptak z rodziny drozdowatych. Upierzenie żółtawe z pstrym, ciemnym plamkowaniem. Sporadycznie zalatuje do Europy, także do Polski.

DroździkDroździk PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Bardzo nieliczny

Turdus iliacus

Droździk (Turdus iliacus) to rzadki u nas ptak, podobny do śpiewaka, ale nieco mniejszy od niego. Ma charakterystyczną białą brew nad okiem. Boki ciała są pomarańczowe. Rdzawe są też pokrywy podskrzydłowe. Wierzch jest brązowy z oliwkowym odcieniem.

KosKos PL Lęgowy Liczny

Turdus merula

Kos to ptak z rodziny drozdowatych, samiec czarny, samica brunatno-oliwkowa. Tworzy różniące się nieco od siebie populacje żyjące w miastach i w lasach. Wśród kosów miejskich zdarzają się osobniki albinotyczne. Osobniki obu płci są tej samej wielkości.

KwiczołKwiczoł PL Lęgowy Liczny

Turdus pilaris

Kwiczoł to niezbyt licznie występujący w Polsce ptak z rodziny drozdowatych. Głowa z wierzchu i kark oraz kuper są popielate, płaszcz brązowawy, gardło i pierś w kolorze gliny, z czarnymi plamkami, spód biały.

PaszkotPaszkot PL Lęgowy Średnio liczny

Turdus viscivorus

Paszkot to nasz największy gniazdujący drozd. Ma charakterystyczne plamkowanie na jasnym spodzie. Jest podobny do śpiewaka i droździka. Na bokach znajduje się żółtawy nalot. Pokrywy podskrzydłowe są białe.

ŚpiewakŚpiewak PL Lęgowy Liczny

Turdus philomelos

Śpiewak to ptak, który występuje u nas dość licznie, jest podobny do paszkota i droździka. Występuje w większych zadrzewieniach. W charakterystyczny sposób zjada ślimaki. Ptak ten rozbija muszle ślimaków o kamień.

Błękitnik górskiBłękitnik górski

Sialia currucoides

Błękitnik górski (Sialia currucoides) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie niebieskie, z szarawym odcieniem u samicy. Nogi i dziób czarne.

Błękitnik meksykańskiBłękitnik meksykański

Sialia mexicana

Błękitnik meksykański (Sialia mexicana) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie głowy, skrzydeł, wierzchu, ogona, brzucha i pokryw podogonowych jest niebieskie. Barki, pierś i boki rdzawe.

Błękitnik rudogardłyBłękitnik rudogardły

Sialia sialis

Błękitnik rudogardły (Sialia sialis) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie wierzchu głowy, lica, skrzydeł, wierzchu i ogona jest niebieskie. Gardło, barki, pierś i boki rdzawe.

Drozd czarnogłowy

Turdus celaenops

Drozd czarnogłowy (Turdus celaenops) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Samiec ma czarną głowę, brązowy wierzch i rdzawy spód z białym brzuchem i podogoniem.

Drozd czarnopierśnyDrozd czarnopierśny

Turdus dissimilis

Drozd czarnopierśny (Turdus dissimilis) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Samiec ma czarną głowę, ciemny wierzch i rdzawo-biały spód.

Drozd gołookiDrozd gołooki

Turdus nudigenis

Drozd gołooki (Turdus nudigenis) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe, szarawe od spodu. Wokół oka skóra nie jest opierzona, ma żółtawy kolor.

Drozd japońskiDrozd japoński

Turdus cardis

Drozd japoński (Turdus cardis) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Samiec ma czarne upierzenie głowy, szyi, wierzchu, w młodości jest szare. Spód biały, ciemno plamkowany. Dziób żółtawy.

Drozd karaibskiDrozd karaibski

Turdus plumbeus

Drozd karaibski (Turdus plumbeus) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu stalowoszare, spód jaśniejszy z rdzawym nalotem. Gardło jest czarne z białym wąsem.

Drozd kasztanowatyDrozd kasztanowaty

Turdus rubrocanus

Drozd kasztanowaty (Turdus rubrocanus) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe, skrzydła i ogon ciemne z fioletowym odcieniem. Głowa szara.

Drozd kroplistyDrozd kroplisty

Psophocichla litsitsirupa

Drozd kroplisty (Psophocichla litsitsirupa) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu szare z brunatnym odcieniem, spód jasny z ciemnymi plamami w kształcie kropel. Z boku głowy plama w kształcie litery O.

Drozd ogorzałyDrozd ogorzały

Turdus olivaceus

Drozd ogorzały (Turdus olivaceus) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu ciemnobrązowe, rdzawe od spodu. Pierś szarawa, gardło jasne z ciemnym kreskowaniem.

Drozd płowo-szaryDrozd płowo-szary

Turdus leucomelas

Drozd płowo-szary (Turdus leucomelas) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie niepozorne, płowe z wierzchu, szare od spodu i na głowie.

Drozd rudobrzuchyDrozd rudobrzuchy

Turdus rufiventris

Drozd rudobrzuchy (Turdus rufiventris) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu brązowo-szare, skrzydła i ogon nieco ciemniejsze. Głowa szara, gardło białawe. Spód rdzawy.

Drozd szarobocznyDrozd szaroboczny

Turdus feae

Drozd szaroboczny (Turdus feae) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu płowe, boki i spód szare. Nad okiem szara brew, pod okiem szara plama. Dziób dwubarwny.

Drozd szaropierśnyDrozd szaropierśny

Turdus libonyana

Drozd szaropierśny (Turdus libonyana) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu stalowoszare, gardło białe z białym, czarno kreskowanym wąsem. Pierś jasnoszara, boki rdzawe.

Drozd wędrownyDrozd wędrowny

Turdus migratorius

Drozd wędrowny (Turdus migratorius) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu szare, głowy i ogona bardzo ciemne, pierś i brzuch są czerwonawe. Na gardzieli widoczne czarne kreskowanie.

Drozd żółtonogiDrozd żółtonogi

Turdus flavipes

Drozd żółtonogi (Turdus flavipes) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie samca czarne z nieco jaśniejszym spodem. Nogi, dziób i obrączka wokół oczu - żółte.

Drozdaczek ognistogłowyDrozdaczek ognistogłowy

Geokichla citrina

Drozdaczek ognistogłowy (Geokichla citrina) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie głowy, szyi, piersi i spodu - pomarańczowe. Podogonie białawe. Wierzch i skrzydła szaro-niebieskawe.

Drozdaczek pasiastyDrozdaczek pasiasty

Geokichla cinerea

Drozdaczek pasiasty (Geokichla cinerea) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie czarne z wierzchu, białe od spodu z czarnymi plamkami. Pierś czarno-biała z chaotycznie rozmieszczonymi plamami.

Drozdek brunatnyDrozdek brunatny

Catharus fuscescens

Drozdek brunatny (Catharus fuscescens) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Brak dymorfizmu płciowego. Upierzenie z wierzchu brązowe, białe od spodu. Gardło i pierś żółtawe z brązowym, delikatnym kreskowaniem.

Drozdek rudyDrozdek rudy

Hylocichla mustelina

Drozdek rudy (Hylocichla mustelina) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu jasnobrązowe. Spód biały z ciemnymi, dużymi plamkami.

Drozdoń himalajskiDrozdoń himalajski

Zoothera marginata

Drozdoń himalajski (Zoothera marginata) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Ubarwienie brunatne, w ciemnych tonacjach, spód i część głowy z białym kreskowaniem.

Klarnetnik czarnolicyKlarnetnik czarnolicy

Myadestes melanops

Klarnetnik czarnolicy (Myadestes melanops) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych o ciemnym upierzeniu, czarnym w części twarzowej głowy. ciemniejsze są też skrzydła.

• droździak (Cataponera turdoides)
  • drozdek żółtodzioby (Catharus aurantiirostris)
  • drozdek wędrowny (Catharus bicknelli)
  • drozdek czarnogłowy (Catharus dryas)
  • drozdek rdzawogłowy (Catharus frantzii)
  • drozdek szarogrzbiety (Catharus fuscater)
  • drozdek cienkodzioby (Catharus gracilirostris)
  • drozdek samotny (Catharus guttatus)
  • drozdek andyjski (Catharus maculatus)
  • drozdek meksykański (Catharus mexicanus)
  • drozdek szarolicy (Catharus minimus)
  • drozdek rdzawy (Catharus occidentalis)
  • drozdek okularowy (Catharus ustulatus)
  • kruczodrozd (Chlamydochaera jefferyi)
  • klarnetowiec (Cichlopsis leucogenys)
  • liliogłów lazurowy (Cochoa azurea)
  • liliogłów szafirowy (Cochoa beccarii)
  • liliogłów purpurowy (Cochoa purpurea)
  • liliogłów zielony (Cochoa viridis)
  • białoliczka czarna (Entomodestes coracinus)
  • białoliczka rdzawa (Entomodestes leucotis)
  • drozdaczek czarnouchy (Geokichla camaronensis)
  • drozdaczek ciemnolicy (Geokichla crossleyi)
  • drozdaczek czarnoszyi (Geokichla dohertyi)
  • drozdaczek brunatny (Geokichla dumasi)
  • drozdaczek zmienny (Geokichla erythronota)
  • drozdaczek pomarańczowogardły (Geokichla gurneyi)
  • drozdaczek plamisty (Geokichla guttata)
  • drozdaczek kasztanowołbisty (Geokichla interpres)
  • drozdaczek brązowogrzbiety (Geokichla oberlaenderi)
  • drozdaczek białogardły (Geokichla peronii)
  • drozdaczek okularowy (Geokichla piaggiae)
  • drozdaczek szary (Geokichla princei)
  • drozdaczek białouchy (Geokichla schistacea)
  • drozdaczek plamoskrzydły (Geokichla spiloptera)
  • drozdaczek srokaty (Geokichla wardii)
  • celebesik (Geomalia heinrichi)
  • turnica (Grandala coelicolor)
  • rudodrozd (Ixoreus naevius)
  • klarnetnik okopcony (Myadestes coloratus)
  • klarnetnik kubański (Myadestes elisabeth)
  • klarnetnik rdzawogardły (Myadestes genibarbis)
  • klarnetnik blady (Myadestes lanaiensis)
  • klarnetnik krótkodzioby (Myadestes myadestinus)
  • klarnetnik siwy (Myadestes obscurus)
  • klarnetnik brązowoskrzydły (Myadestes occidentalis)
  • klarnetnik wąsaty (Myadestes palmeri)
  • klarnetnik andyjski (Myadestes ralloides)
  • klarnetnik północny (Myadestes townsendi)
  • klarnetnik jednobarwny (Myadestes unicolor)
  • wahal białosterny (Neocossyphus poensis)
  • wahal cynamonowy (Neocossyphus rufus)
  • drozd chiński (Otocichla mupinensis)
  • drozdek aztecki (Ridgwayia pinicola)
  • wahal rudy (Stizorhina fraseri)
  • drozd abisyński (Turdus abyssinicus)
  • drozd białoszyi (Turdus albicollis)
  • drozd białowstęgi (Turdus albocinctus)
  • drozd kremowy (Turdus amaurochalinus)
  • drozd gujański (Turdus arthuri)
  • drozd białogardły (Turdus assimilis)
  • drozd czarnogardły (Turdus atrogularis)
  • drozd białobrody (Turdus aurantius)
  • drozd płowopierśny (Turdus bewsheri)
  • drozd jasnoskrzydły (Turdus boulboul)
  • drozd bury (Turdus chiguanco)
  • drozd kurylski (Turdus chrysolaus)
  • drozd plamisty (Turdus eremita)
  • drozd rdzawoskrzydły (Turdus eunomus)
  • drozd falklandzki (Turdus falcklandii)
  • drozd kordylierski (Turdus fulviventris)
  • drozd rudy (Turdus fumigatus)
  • drozd duży (Turdus fuscater)
  • drozd brązowawy (Turdus grayi)
  • drozd jednobarwny (Turdus haplochrous)
  • drozd płowy (Turdus hauxwelli)
  • drozd białobrzuchy (Turdus helleri)
  • drozd szarogrzbiety (Turdus hortulorum)
  • drozd czarnodzioby (Turdus ignobilis)
  • drozd czarny (Turdus infuscatus)
  • drozd białooki (Turdus jamaicensis)
  • drozd jasnogrzbiety (Turdus kessleri)
  • drozd brunatny (Turdus lawrencii)
  • drozd jasnooki (Turdus leucops)
  • drozd łuskowany (Turdus lherminieri)
  • drozd szarobrzuchy (Turdus ludoviciae)
  • drozd żółtooki (Turdus maculirostris)
  • drozd okopcony (Turdus mandarinus)
  • drozd Taczanowskiego (Turdus maranonicus)
  • drozd himalajski (Turdus maximus)
  • drozd jemeński (Turdus menachensis)
  • drozd myszaty (Turdus murinus)
  • drozd smolisty (Turdus nigrescens)
  • drozd stalowy (Turdus nigriceps)
  • drozd rdzawobrzuchy (Turdus niveiceps)
  • drozd jasnobrzuchy (Turdus obsoletus)
  • drozd prążkobrzuchy (Turdus olivaceofuscus)
  • drozd kapturowy (Turdus olivater)
  • drozd blady (Turdus pallidus)
  • drozd żółtodzioby (Turdus pelios)
  • drozd górski (Turdus plebejus)
  • drozd wyspowy (Turdus poliocephalus)
  • drozd reliktowy (Turdus ravidus)
  • drozd płowobrzuchy (Turdus reevei)
  • drozd jasnobrody (Turdus roehli)
  • drozd rdzawogardły (Turdus ruficollis)
  • drozd rdzawoszyi (Turdus rufitorques)
  • drozd rudogrzbiety (Turdus rufopalliatus)
  • drozd nadrzeczny (Turdus sanchezorum)
  • drozd andyjski (Turdus serranus)
  • drozd indyjski (Turdus simillimus)
  • drozd przylądkowy (Turdus smithi)
  • drozd brazylijski (Turdus subalaris)
  • drozd białowąsy (Turdus swalesi)
  • drozd okularowy (Turdus tephronotus)
  • drozd śniady (Turdus unicolor)
  • drozd falisty (Turdus xanthorhynchus)
  • drozdoń łuskowany (Zoothera andromedae)
  • drozdoń tajgowy (Zoothera aurea)
  • drozdoń długosterny (Zoothera dixoni)
  • drozdoń rdzawopierśny (Zoothera everetti)
  • drozdoń syczuański (Zoothera griseiceps)
  • drozdoń rdzaworzytny (Zoothera heinei)
  • drozdoń australijski (Zoothera lunulata)
  • drozdoń płowy (Zoothera machiki)
  • drozdoń wschodni (Zoothera major)
  • drozdoń palmowy (Zoothera margaretae)
  • drozdoń łuskobrzuchy (Zoothera mollissima)
  • drozdoń długodzioby (Zoothera monticola)
  • drozdoń tybetański (Zoothera salimalii)
  • drozdoń melanezyjski (Zoothera talaseae)
  • drozdoń boniński (Zoothera terrestris)

Występują na całym świecie z wyjątkiem Antarktydy. Niegdyś nie były także obecne na Nowej Zelandii, ale 2 gatunki zostały tam introdukowane. Zajmują najróżniejsze środowiska z zadrzewieniami. Największe zróżnicowanie drozdowatych jest we wschodniej Azji, skąd ptaki te pochodzą.

Są ptakami wędrownymi. Sposób żerowania jest wspólny dla większości gatunków, bo żerują na ziemi. Ptaki te bronią swoich terytoriów.

Gniazdo buduje samica na drzewie, krzakach, szczelinach skalnych, norach, czasem na ziemi. Gniazdo ma kształt małej czarki. Samica składa od 2 do 6 (rzadko 7 lub więcej) jaj. Wysiadywanie trwa 12-15 dni. Młode pozostają w gnieździe przez 12-15 dni i są karmione przez oboje rodziców.

Podstawą ich pokarmu są owady i ich larwy, ale także ślimaki, dżdżownice i jagody.

Aż 7 gatunków jest krytycznie zagrożonych, kolejnych 7 gatunków ma status zagrożony, 23 kolejne są narażone na wyginięcie.

Drozdowate mogą wydawać jednocześnie kilka dźwięków o różnej wysokości. To często najlepsi śpiewacy w świecie ptaków. Niektóre kosy, drozd brunatny, śpiewaki potrafią naśladować inne dźwięki (np. dzwoniącego telefonu) lub odgłosy innych ptaków.

Niektóre gatunki (kwiczoł) broni swojego terytorium, bombardując drapieżników swoimi odchodami.

Drozd obrożny: Okres występowania w naszych górach drozda obrożnego.
Droździk: Okres występowania w Polsce droździka
          Kos: Kosy lęgowe leśne przylatują do Polski.
          Kos: Trwa pierwszy okres lęgowy kosów.
         Kos: Trwa drugi okres lęgowy kosów.
          Kos: Kosy lęgowe odlatują na zimowiska.
          Kwiczoł: Przylatują do nas kwiczoły. Jednocześnie odlatują ptaki u nas zimujące z północy.
          Kwiczoł: Odlatują od nas kwiczoły. Jednocześnie przylatują ptaki z północy na zimowisko.
          Kwiczoł: Trwa okres lęgowy kwiczoła.
Paszkot: Okres występowania w Polsce paszkota. W okresie od października do połowy lutego rzadszy.
    Śpiewak: Okres występowania w Polsce drozda śpiewaka.

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.