Drozdowate

Drozdowate (Turdidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowatych, podrzędu śpiewających. Rodzina ta liczy dziś 49 rodzajów i 304 gatunki, z czego w Polsce można spotkać 22 gatunki.

To małe i średniej wielkości ptaki o dużym gatunkowym zróżnicowaniu. Upierzenie w kolorze szarym, brązowym, białym, z kolorowymi plamami (poza żółtymi), szczególnie obecnych u samców. U kilku gatunków występuje zjawisko utraty pigmentu, przez co ptaki tracą kolor lub stają się albinosami (kos). Cechami charakterystycznymi gatunków tej rodziny są: krótki, smukły dziób, 10 lotek pierwszorzędowych. Pierwsza jest znacznie krótsza od reszty, najczęściej 12 sterówek (czasem 10 lub 14), przednia krawędź skoku jest pokryta długą płytką bez łusek, silne stopy, plamy w upierzeniu młodych ptaków (wyjątek stanowią gwizdokosy).

BiałorzytkaBiałorzytka PL Lęgowy Nieliczny

Oenanthe oenanthe

Białorzytka to mały ptak z rodziny drozdowatych, który w okresie godowym ma charakterystyczną pręgę przebiegającą przez oko. Poza okresem godowym samiec i samica są brązowawe z wierzchu, kremowe od spodu.

Białorzytka płowaBiałorzytka płowa PL Zalatujący wyjątkowo

Oenanthe isabellina

Białorzytka płowa (Oenanthe isabellina) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Samiec ma piaskowe ubarwienie, nad okiem biegnie biała brew. Pióra skrzydeł ciemne, ogon także.

Białorzytka pstraBiałorzytka pstra PL Zalatujący wyjątkowo  !

Oenanthe pleschanka

Białorzytka pstra (Oenanthe pleschanka) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny drozdowatych. Samiec ma wierzch, gardło i część głowy czarne, na ogonie czarny pasek końcowy. Wierzch głowy i kark jasny, spód żółtobiały.

Białorzytka pustynnaBiałorzytka pustynna PL Zalatujący wyjątkowo

Oenanthe deserti

Białorzytka pustynna (Oenanthe deserti) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny drozdowatych. Upierzenie piaskowe, a u samca występuje czarne upierzenie gardła, części głowy.

Białorzytka rdzawaBiałorzytka rdzawa PL Zalatujący wyjątkowo

Oenanthe hispanica

Białorzytka rdzawa (Oenanthe hispanica) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny drozdowatych. Występuje znaczny dymorfizm płciowy. Upierzenie samicy piaskowe z ciemnymi i jaśniejszymi elementami. Samiec ma czarne lub białe gardło.

Drozd obrożnyDrozd obrożny PL Lęgowy sporadycznie Bardzo nieliczny

Turdus torquatus

Drozd obrożny to rzadki u nas ptak, gniazdujący jedynie w górach. Ma charakterystyczną białą obrożę na piersi. Pióra na skrzydłach mają jasne brzegi. Czasem na spodzie ciała widać łuskowaty wzór. Dziób żółtawy.

Drozd oliwkowyDrozd oliwkowy PL Zalatujący

Turdus obscurus

Drozd oliwkowy (Turdus obscurus) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu oliwkowo-brązowe. Wokół oczu jasny, wydłużony pierścień. Szyja i część głowy są płowe. Na piersi widoczne czarne kreskowanie. Spód białawy.

Drozd rdzawyDrozd rdzawy PL

Turdus naumanni

Drozd rdzawy (Turdus naumanni) to ptak z rodziny drozdowatych. Jest podobny do drozda rdzawoskrzydłego. Spód jest cały w rdzawe plamki. Gatunek występuje w Azji.. Zalatuje do Polski.

Drozd wędrownyDrozd wędrowny

Turdus migratorius

Drozd wędrowny (Turdus migratorius) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu szare, głowy i ogona bardzo ciemne, pierś i brzuch są czerwonawe. Na gardzieli widoczne czarne kreskowanie.

Drozdoń ciemnyDrozdoń ciemny PL Zalatujący

Geokichla sibirica

Drozdoń ciemny (Geokichla sibirica) to ptak z rodziny drozdowatych. Ma czarno-łupkowate upierzenie i charakterystyczną białą brew. Żyje głównie w lasach na Syberii. Do Polski zalatuje wyjątkowo.

Drozdoń pstryDrozdoń pstry PL Zalatujący

Zoothera dauma

Drozdoń pstry (Zoothera dauma) to ptak z rodziny drozdowatych. Upierzenie żółtawe z pstrym, ciemnym plamkowaniem. Sporadycznie zalatuje do Europy, także do Polski.

DroździkDroździk PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący Bardzo nieliczny

Turdus iliacus

Droździk (Turdus iliacus) to rzadki u nas ptak, podobny do śpiewaka, ale nieco mniejszy od niego. Ma charakterystyczną białą brew nad okiem. Boki ciała są pomarańczowe. Rdzawe są też pokrywy podskrzydłowe. Wierzch jest brązowy z oliwkowym odcieniem.

KląskawkaKląskawka PL Lęgowy Nieliczny

Saxicola torquata

Kląskawka rzadko występujący w Polsce ptak śpiewający. Samiec ma czarną głowę i wierzch ciała, czerwoną pierś i białe plamy na spodzie ciała, po bokach i na szyi. Samica jest brązowa z ciemniejszą głową.

KopciuszekKopciuszek PL Lęgowy Średnio liczny

Phoenicurus ochruros

Kopciuszek to niezbyt liczny przedstawiciel drozdowatych w naszym kraju. Samiec jest czarny z białym lusterkiem na skrzydle, białymi pokrywami podogonowymi, ceglastym ogonem.

KosKos PL Lęgowy Liczny

Turdus merula

Kos to ptak z rodziny drozdowatych, samiec czarny, samica brunatno-oliwkowa. Tworzy różniące się nieco od siebie populacje żyjące w miastach i w lasach. Wśród kosów miejskich zdarzają się osobniki albinotyczne. Osobniki obu płci są tej samej wielkości.

KwiczołKwiczoł PL Lęgowy Liczny

Turdus pilaris

Kwiczoł to niezbyt licznie występujący w Polsce ptak z rodziny drozdowatych. Głowa z wierzchu i kark oraz kuper są popielate, płaszcz brązowawy, gardło i pierś w kolorze gliny, z czarnymi plamkami, spód biały.

ModraczekModraczek PL Zalatujący wyjątkowo

Tarsiger cyanurus

Modraczek (Tarsiger cyanurus) to gatunek ptaka z rodziny drozdowatych, czasem zaliczany do muchołówkowatych. Samiec ma niebieski wierzch, jasną brew nad okiem, jasny spód, różowy odcień na piersiach, pomarańczowe boki.

ModrakModrak

Monticola solitarius

Modrak (Monticola solitarius) to gatunek pięknie ubarwionego ptaka z rodziny drozdowatych, zaliczany przez niektóre źródła do muchołówkowatych. Upierzenie samca niebieskie z ciemniejszymi skrzydłami.

Nagórnik zwyczajny, nagórnik
Nagórnik zwyczajny, nagórnik PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny

Monticola saxatilis

Nagórnik (Monticola saxatilis) to ptak z rodziny drozdowatych. Ubarwienie letnie samca jaskrawe. Wierzch, głowa z szyją są niebieskawe, skrzydła ciemne, kuper biały. Na plecach znajduje się biała plama.

PaszkotPaszkot PL Lęgowy Średnio liczny

Turdus viscivorus

Paszkot to nasz największy gniazdujący drozd. Ma charakterystyczne plamkowanie na jasnym spodzie. Jest podobny do śpiewaka i droździka. Na bokach znajduje się żółtawy nalot. Pokrywy podskrzydłowe są białe.

PleszkaPleszka PL Lęgowy Średnio liczny

Phoenicurus phoenicurus

Pleszka to mniejszy od wróbla ptak leśny, występujący w lasach, parkach i sadach na terenie całej Polski. To pięknie ubarwiony gatunek. Samiec w szacie godowej ma pomarańczową pierś i spód.

PodróżniczekPodróżniczek PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Luscinia svecica

Podróżniczek to nasz najmniejszy słowik i jednocześnie najpiękniej ubarwiony. Nie śpiewa tak jak jego dwaj inni krajowi krewniacy i występuje tylko na północy kraju oraz w wysokich górach. Ciało z wierzchu jest brązowe, jasne od spodu.

PokląskwaPokląskwa PL Lęgowy Średnio liczny

Saxicola rubetra

Pokląskwa (Saxicola rubetra) to gatunek małego ptaka z rodziny drozdowatych. Nad okiem biegnie charakterystyczna biała brew. Na skrzydle występuje białe lusterko. Policzki brunatne.

RudzikRudzik PL Lęgowy Liczny

Erithacus rubecula

Rudzik to rodzimy ptak leśny z charakterystycznym rdzawym kolorem głowy i piersi. Obie płci tej samej wielkości i mają takie samo ubarwienie. Dziób jest czarny. Oczy i nogi są ciemnobrązowe.

Słowik rdzawySłowik rdzawy PL Lęgowy Średnio liczny

Luscinia megarhynchos

Słowik rdzawy to ptak, który występuje głównie na zachodzie kraju. To jeden z najpiękniejszych naszych ptasich śpiewaków. Upierzenie jest szarobrązowe z wierzchu i popielate od spodu. Ogon ma rdzawy odcień.

Słowik syberyjskiSłowik syberyjski PL Zalatujący wyjątkowo

Luscinia sibilans

Słowik syberyjski (Lubinianin si-bilans) to słabo poznany gatunek ptaka z rodziny drozdowatych. Upierzenie z wierzchu rdzawe, spód białawy z brązowo-szarymi brzegami piór.

Słowik szarySłowik szary PL Lęgowy Średnio liczny

Luscinia luscinia

Słowik szary (Luscinia luscinia) to gatunek ptaka śpiewającego z rodziny drozdowatych, podobny do słowika rdzawego, od którego różni go obecność na piersi elementów ciemniejszych obszarów.

ŚpiewakŚpiewak PL Lęgowy Liczny

Turdus philomelos

Śpiewak to ptak, który występuje u nas dość licznie, jest podobny do paszkota i droździka. Występuje w większych zadrzewieniach. W charakterystyczny sposób zjada ślimaki. Ptak ten rozbija muszle ślimaków o kamień.

Widłogon łuskowanyWidłogon łuskowany

Enicurus ruficapillus

Widłogon łuskowany (Enicurus ruficapillus) to ptak z rodziny drozdowatych. Wierzch głowy i kark rdzawe, czoło białe, reszta głowy czarne. Czarny też jest wierzch i pokrywy skrzydłowe. Na skrzydle biały pasek. spód biały, pierś biała, ciemno łuskowana.

• Szydlak białogardły (Alethe choloensis)
  • Szydlak białosterny (Alethe diademata)
  • Szydlak białopierśny (Alethe fuelleborni)
  • Szydlak białobrewy (Alethe poliocephala)
  • Szydlak rdzawogardły (Alethe poliophrys)
  • Szydlak (Alethe spp.)
  • Piechotek mały (Amalocichla incerta)
  • Piechotek duży (Amalocichla sclateriana)
  • Kusochwostka rudobrzucha (Brachypteryx hyperythra)
  • Kusochwostka mała (Brachypteryx leucophrys)
  • Kusochwostka białobrzucha (Brachypteryx major)
  • Kusochwostka górska (Brachypteryx montana)
  • Kusochwostka rdzawoskrzydła (Brachypteryx stellata)
  • Droździak (Cataponera turdoides)
  • Drozdek żółtodzioby (Catharus aurantiirostris)
  • Drozdek czarnogłowy (Catharus dryas)
  • Drozdek rdzawogłowy (Catharus frantzii)
  • Drozdek szarogrzbiety (Catharus fuscater)
  • Drozdek brunatny (Catharus fuscescens)
  • Drozdek cienkodzioby (Catharus gracilirostris)
  • Drozdek samotny (Catharus guttatus)
  • Drozdek meksykański (Catharus mexicanus)
  • Drozdek szarolicy (Catharus minimus)
  • Drozdek rdzawy (Catharus occidentalis)
  • Drozdek okularowy (Catharus ustulatus)
  • Szareczka uboga (Cercomela dubia)
  • Szareczka rdzawosterna (Cercomela familiaris)
  • Szareczka brunatna (Cercomela fusca)
  • Szareczka czarnosterna (Cercomela melanura)
  • Szareczka popielata (Cercomela schlegelii)
  • Szareczka jednobarwna (Cercomela scotocerca)
  • Szareczka sierpopióra (Cercomela sinuata)
  • Szareczka ciemna (Cercomela sordida)
  • Szareczka blada (Cercomela tractrac)
  • Drozdówka brodata (Cercotrichas barbata)
  • Drozdówka śniada (Cercotrichas coryphaeus)
  • Drozdówka rdzawa (Cercotrichas galactotes)
  • Drozdówka sawannowa (Cercotrichas hartlaubi)
  • Drozdówka jasna (Cercotrichas leucophrys)
  • Drozdówka leśna (Cercotrichas leucosticta)
  • Drozdówka pustynna (Cercotrichas paena)
  • Drozdówka czarna (Cercotrichas podobe)
  • Drozdówka białosterna (Cercotrichas quadrivirgata)
  • Drozdówka brunatna (Cercotrichas signata)
  • Palmodrozd tarczowy (Cichladusa arquata)
  • Palmodrozd plamisty (Cichladusa guttata)
  • Palmodrozd żółtogardły (Cichladusa ruficauda)
  • Drozdek łuskowany (Cichlherminia lherminieri)
  • Pluszanka sundajska (Cinclidium diana)
  • Pluszanka modroczelna (Cinclidium frontale)
  • Pluszanka białosterna (Cinclidium leucurum)
  • Liliogłów lazurowy (Cochoa azurea)
  • Liliogłów szafirowy (Cochoa beccarii)
  • Liliogłów purpurowy (Cochoa purpurea)
  • Liliogłów (Cochoa spp.)
  • Liliogłów zielony (Cochoa viridis)
  • Sroczek białoskrzydły (Copsychus albospecularis)
  • Sroczek białobrewy (Copsychus luzoniensis)
  • Sroczek białorzytny (Copsychus malabaricus)
  • Sroczek filipiński (Copsychus niger)
  • Sroczek rdzawosterny (Copsychus pyrrhopygus)
  • Sroczek zmienny (Copsychus saularis)
  • Sroczek seszelski (Copsychus seychellarum)
  • Sroczek białołbisty (Copsychus stricklandii)
  • Złotokos duży (Cossypha albicapilla)
  • Złotokos żałobny (Cossypha anomala)
  • Złotokos górski (Cossypha archeri)
  • Złotokos ogrodowy (Cossypha caffra)
  • Złotokos niebieskoskrzydły (Cossypha cyanocampter)
  • Złotokos rdzaworzytny (Cossypha dichroa)
  • Złotokos białogłowy (Cossypha heinrichii)
  • Złotokos białobrewy (Cossypha heuglini)
  • Złotokos białogardły (Cossypha humeralis)
  • Złotokos kameruński (Cossypha isabellae)
  • Złotokos rudogłowy (Cossypha natalensis)
  • Złotokos siwogłowy (Cossypha niveicapilla)
  • Złotokos mały (Cossypha roberti)
  • Złotokos rdzawobrzuchy (Cossypha semirufa)
  • Złotokos (Cossypha spp.)
  • Krzakor ciemnolicy (Drymodes brunneopygia)
  • Krzakor jasnolicy (Drymodes superciliaris)
  • Widłogon czarnogrzbiety (Enicurus immaculatus)
  • Widłogon białoczuby (Enicurus leschenaulti)
  • Widłogon plamisty (Enicurus maculatus)
  • Widłogon maskowy (Enicurus schistaceus)
  • Widłogon mały (Enicurus scouleri)
  • Widłogon (Enicurus spp.)
  • Widłogon szary (Enicurus velatus)
  • Białoliczka czarna (Entomodestes coracinus)
  • Białoliczka rdzawa (Entomodestes leucotis)
  • Gołoliczka (Entomodestes spp.)
  • Rudzik krasny (Erithacus akahige)
  • Rudzik czarnogardły (Erithacus komadori)
  • Celebesik (Geomalia heinrichi)
  • Turnica (Grandala coelicolor)
  • Kusochwostka duża (Heinrichia calligyna)
  • Pleszka białobrzucha (Hodgsonius phaenicuroides)
  • Drozdek rudy (Hylocichla mustelina)
  • Iranka (Irania gutturalis)
  • Słowik himalajski (Luscinia brunnea)
  • Słowik rubinowy (Luscinia calliope)
  • Słowik modry (Luscinia cyane)
  • Słowik rdzawobrzuchy (Luscinia hyperythrus)
  • Słowik białobrewy (Luscinia indicus)
  • Słowik obrożny (Luscinia johnstoniae)
  • Słowik czarnogardły (Luscinia obscura)
  • Słowik ognistogardły (Luscinia pectardens)
  • Słowik białosterny (Luscinia pectoralis)
  • Słowik rdzawogłowy (Luscinia ruficeps)
  • Górodrozd okularowy (Modulatrix stictigula)
  • Nagórnik plamkowany (Monticola angolensis)
  • Nagórnik krótkopalcowy (Monticola brevipes)
  • Nagórnik białoskrzydły (Monticola cinclorhynchus)
  • Nagórnik modroszyi (Monticola explorator)
  • Nagórnik wschodni (Monticola gularis)
  • Nagórnik kasztanowobrzuchy (Monticola rufiventris)
  • Nagórnik mały (Monticola rufocinereus)
  • Nagórnik brązowoskrzydły (Monticola rupestris)
  • Klarnetnik okopcony (Myadestes coloratus)
  • Klarnetnik kubański (Myadestes elisabeth)
  • Klarnetnik rdzawogardły (Myadestes genibarbis)
  • Klarnetnik blady (Myadestes lanaiensis)
  • Klarnetnik rdzawy (Myadestes leucogenys)
  • Klarnetnik czarnolicy (Myadestes melanops)
  • Klarnetnik krótkodzioby (Myadestes myadestinus)
  • Klarnetnik siwy (Myadestes obscurus)
  • Klarnetnik brązowoskrzydły (Myadestes occidentalis)
  • Klarnetnik wąsaty (Myadestes palmeri)
  • Klarnetnik andyjski (Myadestes ralloides)
  • Klarnetnik północny (Myadestes townsendi)
  • Klarnetnik jednobarwny (Myadestes unicolor)
  • Gwizdokos cejloński (Myiophoneus blighi)
  • Gwizdokos fioletowy (Myiophoneus caeruleus)
  • Gwizdokos błękitny (Myiophoneus glaucinus)
  • Gwizdokos malabarski (Myiophoneus horsfieldii)
  • Gwizdokos wyspowy (Myiophoneus insularis)
  • Gwizdokos lśniący (Myiophoneus melanurus)
  • Gwizdokos malajski (Myiophoneus robinsoni)
  • Gwizdokos (Myophoneus spp.)
  • Smolarek brunatny (Myrmecocichla aethiops)
  • Smolarek białoczelny (Myrmecocichla albifrons)
  • Smolarek białołbisty (Myrmecocichla arnotti)
  • Smolarek rdzawobrzuchy (Myrmecocichla cinnamomeiventris)
  • Smolarek łuskowany (Myrmecocichla formicivora)
  • Smolarek czarny (Myrmecocichla melaena)
  • Smolarek epoletowy (Myrmecocichla nigra)
  • Smolarek białoskrzydły (Myrmecocichla semirufa)
  • Smolarek białorzytny (Myrmecocichla tholloni)
  • Namibiak (Namibornis herero)
  • Wahal śniady (Neocossyphus finschii)
  • Wahal rudy (Neocossyphus fraseri)
  • Wahal białosterny (Neocossyphus poensis)
  • Wahal cynamonowy (Neocossyphus rufus)
  • Atlantydek (Nesocichla eremita)
  • Białorzytka czarnogłowa (Oenanthe alboniger)
  • Białorzytka czarnoucha (Oenanthe bottae)
  • Białorzytka cypryjska (Oenanthe cypriaca)
  • Białorzytka białogrzbieta (Oenanthe finschii)
  • Białorzytka saharyjska (Oenanthe leucopyga)
  • Białorzytka żałobna (Oenanthe leucura)
  • Białorzytka srokata (Oenanthe lugens)
  • Rudorzytka (Oenanthe moesta)
  • Białorzytka arabska (Oenanthe monacha)
  • Białorzytka białoskrzydła (Oenanthe monticola)
  • Białorzytka szarogrzbieta (Oenanthe phillipsi)
  • Białorzytka zmienna (Oenanthe picata)
  • Białorzytka obrożna (Oenanthe pileata)
  • Złotorzytka (Oenanthe xanthoprymna)
  • Kopciuszek rdzawogardły (Phoenicurus alaschanicus)
  • Pleszka chińska (Phoenicurus auroreus)
  • Kopciuszek modrogłowy (Phoenicurus caeruleocephalus)
  • Pleszka kaukaska (Phoenicurus erythrogaster)
  • Kopciuszek ałtajski (Phoenicurus erythronotus)
  • Pleszka modra (Phoenicurus frontalis)
  • Pleszka śniada (Phoenicurus fuliginosus)
  • Pleszka szarogrzbieta (Phoenicurus hodgsoni)
  • Pleszka białogłowa (Phoenicurus leucocephalus)
  • Pleszka algierska (Phoenicurus moussieri)
  • Pleszka białogardła (Phoenicurus schisticeps)
  • Granitowiec (Pinarornis plumosus)
  • Drozdek żółtonogi (Platycichla flavipes)
  • Drozdek białooki (Platycichla leucops)
  • Koloratka czarnogardła (Pogonocichla stellata)
  • Nagórnik turniowy (Pseudocossyphus bensoni)
  • Nagórnik nadbrzeżny (Pseudocossyphus imerinus)
  • Drozd kroplisty (Psophocichla litsipsirupa)
  • Pleszka nadwodna (Rhyacornis bicolor)
  • Kląskawka czarnolica (Saxicola bifasciata)
  • Kląskawka czarna (Saxicola caprata)
  • Kląskawka kanaryjska (Saxicola dacotiae)
  • Kląskawka szara (Saxicola ferrea)
  • Kląskawka białobrzucha (Saxicola gutturalis)
  • Kląskawka mongolska (Saxicola insignis)
  • Kląskawka czarno-biała (Saxicola jerdoni)
  • Kląskawka białosterna (Saxicola leucura)
  • Kląskawka białobrewa (Saxicola macrorhyncha)
  • Opocznik (Saxicoloides fulicata)
  • Koloratka białobrzucha (Sheppardia aequatorialis)
  • Koloratka rdzawa (Sheppardia bocagei)
  • Koloratka leśna (Sheppardia cyornithopsis)
  • Koloratka bialogardła (Sheppardia gabela)
  • Koloratka modrolica (Sheppardia gunningi)
  • Koloratka oliwkowa (Sheppardia lowei)
  • Koloratka górska (Sheppardia montana)
  • Koloratka białobrewa (Sheppardia polioptera)
  • Koloratka płowa (Sheppardia sharpei)
  • Błękitnik górski (Sialia currucoides)
  • Błękitnik meksykański (Sialia mexicana)
  • Błękitnik rudogardły (Sialia sialis)
  • Koloratka rudogardła (Stiphrornis erythrothorax)
  • Koloratka obrożna (Swynnertonia swynnertoni)
  • Modraczek złotawy (Tarsiger chrysaeus)
  • Drozd abisyński (Turdus abyssinicus)
  • Drozd białoszyi (Turdus albicollis)
  • Drozd białowstęgi (Turdus albocinctus)
  • Drozd kremowy (Turdus amaurochalinus)
  • Drozd białobrody (Turdus aurantius)
  • Drozd płowopierśny (Turdus bewsheri)
  • Drozd jasnoskrzydły (Turdus boulboul)
  • Drozd japoński (Turdus cardis)
  • Drozd czarnogłowy (Turdus celaenops)
  • Drozd bury (Turdus chiguanco)
  • Drozd kurylski (Turdus chrysolaus)
  • Drozd czarnopierśny (Turdus dissimilis)
  • Drozd falklandzki (Turdus falcklandii)
  • Drozd szaroboczny (Turdus feae)
  • Drozd kordylierski (Turdus fulviventris)
  • Drozd rudy (Turdus fumigatus)
  • Drozd duży (Turdus fuscater)
  • Drozd brązowawy (Turdus grayi)
  • Drozd jednobarwny (Turdus haplochrous)
  • Drozd białobrzuchy (Turdus helleri)
  • Drozd czarnodzioby (Turdus ignobilis)
  • Drozd czarny (Turdus infuscatus)
  • Drozd białooki (Turdus jamaicensis)
  • Drozd jasnogrzbiety (Turdus kessleri)
  • Drozd brunatny (Turdus lawrencii)
  • Drozd płowoszary (Turdus leucomelas)
  • Drozd szaropierśny (Turdus libonyanus)
  • Drozd szarobrzuchy (Turdus ludoviciae)
  • Drozd Taczanowskiego (Turdus maranonicus)
  • Drozd jemeński (Turdus menachensis)
  • Drozd chiński (Turdus mupinensis)
  • Drozd smolisty (Turdus nigrescens)
  • Drozd stalowy (Turdus nigriceps)
  • Drozd gołooki (Turdus nudigenis)
  • Drozd jasnobrzuchy (Turdus obsoletus)
  • Drozd prążkobrzuchy (Turdus olivaceofuscus)
  • Drozd ogorzały (Turdus olivaceus)
  • Drozd kapturowy (Turdus olivater)
  • Drozd blady (Turdus pallidus)
  • Drozd grenadyjski (Turdus personus)
  • Drozd górski (Turdus plebejus)
  • Drozd karaibski (Turdus plumbeus)
  • Drozd wyspowy (Turdus poliocephalus)
  • Drozd reliktowy (Turdus ravidus)
  • Drozd płowobrzuchy (Turdus reevei)
  • Drozd kasztanowaty (Turdus rubrocanus)
  • Drozd różnogardły (Turdus ruficollis)
  • Drozd rdzawoszyi (Turdus rufitorques)
  • Drozd rudobrzuchy (Turdus rufiventris)
  • Drozd rudogrzbiety (Turdus rufopalliatus)
  • Drozd andyjski (Turdus serranus)
  • Drozd białowąsy (Turdus swalesi)
  • Drozd okularowy (Turdus tephronotus)
  • Drozd śniady (Turdus unicolor)
  • Złotokos srokaty (Xenocopsychus ansorgei)
  • Drozdoń łuskowany (Zoothera andromedae)
  • Drozdoń czarnouchy (Zoothera cameronensis)
  • Drozdoń pasiasty (Zoothera cinerea)
  • Drozdoń ognistogłowy (Zoothera citrina)
  • Drozdoń ciemnolicy (Zoothera crossleyi)
  • Drozdoń długosterny (Zoothera dixoni)
  • Drozdoń czarnoszyi (Zoothera dohertyi)
  • Drozdoń brunatny (Zoothera dumasi)
  • Drozdoń zmienny (Zoothera erythronota)
  • Drozdoń rdzawopierśny (Zoothera everetti)
  • Drozdoń pomarańczowogardły (Zoothera gurneyi)
  • Drozdoń plamisty (Zoothera guttata)
  • Drozdoń rdzaworzytny (Zoothera heinei)
  • Drozdoń kasztanowołbisty (Zoothera interpres)
  • Drozdoń grubodzioby (Zoothera kibalensis)
  • Drozdoń australijski (Zoothera lunulata)
  • Drozdoń płowy (Zoothera machiki)
  • Drozdoń himalajski (Zoothera marginata)
  • Drozdoń łuskobrzuchy (Zoothera mollissima)
  • Drozdoń długodzioby (Zoothera monticola)
  • Rudodrozd (Zoothera naevia)
  • Drozdoń brązowogrzbiety (Zoothera oberlaenderi)
  • Drozdoń białogardły (Zoothera peronii)
  • Drozdoń okularowy (Zoothera piaggiae)
  • Drozdoń aztecki, drozdek aztecki (Zoothera pinicola)
  • Drozdoń szary (Zoothera princei)
  • Drozdoń białouchy (Zoothera schistacea)
  • Drozdoń plamoskrzydły (Zoothera spiloptera)
  • Drozdoń melanezyjski (Zoothera talaseae)
  • Drozdoń rdzawogłowy (Zoothera tanganjicae)
  • Drozdoń boniński (Zoothera terrestris)
  • Drozdoń srokaty (Zoothera wardii)

Występują na całym świecie z wyjątkiem Antarktydy. Niegdyś nie były także obecne na Nowej Zelandii, ale 2 gatunki zostały tam introdukowane. Zajmują najróżniejsze środowiska z zadrzewieniami. Największe zróżnicowanie drozdowatych jest we wschodniej Azji, skąd ptaki te pochodzą.

Są ptakami wędrownymi. Sposób żerowania jest wspólny dla większości gatunków, bo żerują na ziemi. Ptaki te bronią swoich terytoriów.

Gniazdo buduje samica na drzewie, krzakach, szczelinach skalnych, norach, czasem na ziemi. Gniazdo ma kształt małej czarki. Samica składa od 2 do 6 (rzadko 7 lub więcej) jaj. Wysiadywanie trwa 12-15 dni. Młode pozostają w gnieździe przez 12-15 dni i są karmione przez oboje rodziców.

Podstawą ich pokarmu są owady i ich larwy, ale także ślimaki, dżdżownice i jagody.

Aż 7 gatunków jest krytycznie zagrożonych, kolejnych 7 gatunków ma status zagrożony, 23 kolejne są narażone na wyginięcie.

Drozdowate mogą wydawać jednocześnie kilka dźwięków o różnej wysokości. To często najlepsi śpiewacy w świecie ptaków. Niektóre kosy, drozd brunatny, śpiewaki potrafią naśladować inne dźwięki (np. dzwoniącego telefonu) lub odgłosy innych ptaków.

Niektóre gatunki (kwiczoł) broni swojego terytorium, bombardując drapieżników swoimi odchodami.

Białorzytka

Przylatuje do Polski białorzytka

Trwa okres lęgowy białorzytki.

Białorzytki odlatują do Afryki na zimowiska.

Drozd obrożny

Okres występowania w naszych górach drozda obrożnego.

Droździk

Okres występowania w Polsce droździka

Kląskawka

Z zimowisk w Afryce powraca do kraju na lęgi kląskawka.

Trwa pierwszy okres lęgowy u kląskawki.

Kląskawka odlatuje na południe.

Kopciuszek

Do kraju przylatują kopciuszki z zimowisk.

Trwa okres lęgowy u kopciuszków.

Kopciuszki odlatują z kraju na zimowiska.

Kos

Kosy lęgowe leśne przylatują do Polski.

Trwa pierwszy okres lęgowy kosów.

Trwa drugi okres lęgowy kosów.

Kosy lęgowe odlatują na zimowiska.

Kwiczoł

Przylatują do nas kwiczoły. Jednocześnie odlatują ptaki u nas zimujące z północy.

Odlatują od nas kwiczoły. Jednocześnie przylatują ptaki z północy na zimowisko.

Trwa okres lęgowy kwiczoła.

Nagórnik zwyczajny, nagórnik

Okres występowania w Polsce nagórnika.

Paszkot

Okres występowania w Polsce paszkota. W okresie od października do połowy lutego rzadszy.

Pleszka

Okres występowania w Polsce pleszki.

Podróżniczek

Okres występowania w Polsce podróżniczka.

Pokląskwa

Do kraju przylatuje pokląskwa.

Okres składania jaj przez pokląskwę.

Pokląskwa odlatuje do Afryki.

Rudzik

Rudziki przylatują do kraju.

Trwa pierwszy okres lęgowy rudzika

Trwa drugi okres lęgowy rudzika

Rudziki odlatują na zimowiska.

Słowik rdzawy

Okres występowania w Polsce słowika rdzawego.

Słowik szary

Przylatuje do Polski słowik szary.

Okres rozrodu słowika szarego.

Słowik szary odlatuje do Afryki.

Śpiewak

Okres występowania w Polsce drozda śpiewaka.