PL

Paszkot

Paszkot (Turdus viscivorus) to nasz największy z gniazdujących drozdów, podobny do śpiewaka i droździka. Wierzch jest szarobrązowy, spód biały z ciemnymi plamkami. Na bokach znajduje się żółtawy nalot. Pokrywy podskrzydłowe są białe.

Paszkot (Turdus viscivorus)

Ptak ten występuje w Europie, Azji i w północnej części Afryki. W Polsce jest obecny na terenie całego kraju. Zamieszkuje lasy iglaste. Poza lęgami można go spotkać także na otwartych terenach.

To ptak częściowo wędrowny. Na południu kraju paszkota można obserwować przez cały rok. Nierzadko obserwowany z kwiczołami. Przejawia silne zachowania terytorialne. Spotykany jest pojedynczo lub w małych grupach.

Poluje na owady, dżdżownice i ślimaki. Późnym latem i jesienią zjada pędy, kwiaty i nasiona roślin. Rzadziej zjada pisklęta innych ptaków.

Wyprowadza dwa lęgi w ciągu roku. Najczęściej gniazduje na drzewach iglastych. Gniazdo zbudowane jest z patyków, korzeni, mchów oraz trawy, a w środku wylepione błotem z próchnem drzewa. Samica składa 3-5 (6) jaj. Wysiadywanie trwa 12-15 dni. Tyle samo czasu potrzeba na naukę latania. Samodzielność młode uzyskują dwa tygodnie później.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod ścisłą ochroną.

To największy drozd w Polsce.