PL

Śpiewak

Śpiewak (Turdus philomelos) to liczny i szeroko rozpowszechniony u nas drozd, podobny do paszkota i droździka. Wierzch jest oliwkowobrązowy, spód biały, ciemno plamkowany. Pierś i brzegi boków są żółtawe. Nogi są brązowawe.

Śpiewak(Turdus philomelos)
© Alexander Erdbeer - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji i w Afryce. W Polsce występuje dość licznie na terenie całego kraju. Preferuje lasy i zadrzewienia pośród pól i łąk. Nie stroni od dużych parków w miastach.

Jest to ptak wędrowny. Poza lęgami występuje pojedynczo. Wędrówki odbywa w nocy. W poszukiwaniu ślimaków drozd ten przerzuca liście leżące na ziemi.

Drozd ten poluje na owady i inne bezkręgowce. Zjada także nasiona i zielone części roślin. Zjada też ślimaki po wcześniejszym pozbyciu się muszli.

Wyprowadza dwa lęgi w ciągu roku. Gniazduje na drzewie. Gniazdo zbudowane jest z traw, gałązek, liści, wszystko wylepione błotem i odchodami zwierząt oraz próchnem. Samica znosi od 3 do 5 jaj i sama je wysiaduje od chwili zniesienia ostatniego jaja. Inkubacja trwa 14 dni. Młode potrafią już latać po kolejnych dwóch tygodniach. Samiec pomaga w wychowaniu młodych.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce śpiewak znajduje się pod ochroną ścisłą.

Ptak ten rozbija muszle ślimaków o kamień. Wyciąga ślimaka z muszli, ociera o podłoże i dopiero wówczas zjada w całości.