Kos (Turdus merula)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Kos

Kos (Turdus merula) to ptak z rodziny drozdowatych, jeden z najbardziej pospolitych w Europie. Samiec jest czarny, samica oliwkowo-brunatna, na piersi plamy. Dziób samca jest żółty, samicy brunatny. Wokół oczu żółta otoczka. Wśród kosów miejskich zdarzają się osobniki albinotyczne. Osobniki obu płci są tej samej wielkości.

Prawie cała Europa poza północnymi obszarami Skandynawii, część Azji od Azji Mniejszej do Tajwanu, Afryka, introdukowany w Australii. Można go spotkać w mieście, w parkach, lasach, ogrodach. Zasiedlają lasy wszelkich typów.

Kos jest ptakiem wędrownym. Kos lęgowy przylatuje od początku marca do kwietnia, odlatuje w październiku i listopadzie. Populacja miejska zimuje w Polsce. Kos leśny jest ostrożny i płochliwy. Lot jest dość powolny.

Zjada dżdżownice, ślimaki, owady, owoce, jagody.

Gatunek monogamiczny. W lasach kos gniazdo zakłada na drzewie, często bardzo nisko (nawet 0,5 m nad ziemią). W miastach w różnego rodzaju wyłomach. Na gniazdo składają się suche trawy i liście, zlepione próchnicą z piaskiem. Wyściółka złożona jest z cienkich traw. Samica składa od 4 do 6 jaj i wysiaduje je przez 13-14 dni. Dwa lęgi w roku. Pierwszy w okresie kwiecień-maj, drugi w okresie maj-czerwiec, a nawet lipiec. Pisklęta pozostają w gnieździe przez 2 tygodnie. Są rzekomymi gniazdownikami.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ptak ten podlega ochronie gatunkowej w naszym kraju.

Populacja miejska różni się szczegółami biologii i etologii od populacji leśnej.

Kos potrafi powtórzyć wygwizdaną przez człowieka melodię. Potrafi naśladować dzwonek telefonu, gwizd czajnika, pisk hamulców. Dlatego kosy niegdyś trzymano w domach w klatkach.