PL

Kos

Kos (Turdus merula) to ptak z rodziny drozdowatych, jeden z najbardziej pospolitych w Europie. Samiec jest czarny, samica oliwkowo-brunatna, na piersi plamy. Dziób samca jest żółty, samicy brunatny. Wokół oczu żółta otoczka. Wśród kosów miejskich zdarzają się osobniki albinotyczne. Osobniki obu płci są tej samej wielkości.

Kos (Turdus merula)
© medianauka.pl

Prawie cała Europa poza północnymi obszarami Skandynawii, część Azji od Azji Mniejszej do Tajwanu, Afryka, introdukowany w Australii. Można go spotkać w mieście, w parkach, lasach, ogrodach. Zasiedlają lasy wszelkich typów.

Kos jest ptakiem wędrownym. Kos lęgowy przylatuje od początku marca do kwietnia, odlatuje w październiku i listopadzie. Populacja miejska zimuje w Polsce. Kos leśny jest ostrożny i płochliwy. Lot jest dość powolny.

Zjada dżdżownice, ślimaki, owady, owoce, jagody.

Gatunek monogamiczny. W lasach kos gniazdo zakłada na drzewie, często bardzo nisko (nawet 0,5 m nad ziemią). W miastach w różnego rodzaju wyłomach. Na gniazdo składają się suche trawy i liście, zlepione próchnicą z piaskiem. Wyściółka złożona jest z cienkich traw. Samica składa od 4 do 6 jaj i wysiaduje je przez 13-14 dni. Dwa lęgi w roku. Pierwszy w okresie kwiecień-maj, drugi w okresie maj-czerwiec, a nawet lipiec. Pisklęta pozostają w gnieździe przez 2 tygodnie. Są rzekomymi gniazdownikami.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ptak ten podlega ochronie gatunkowej w naszym kraju.

Populacja miejska różni się szczegółami biologii i etologii od populacji leśnej.

Kos potrafi powtórzyć wygwizdaną przez człowieka melodię. Potrafi naśladować dzwonek telefonu, gwizd czajnika, pisk hamulców. Dlatego kosy niegdyś trzymano w domach w klatkach.