Dymówka (Hirundo rustica)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Dymówka

Dymówka (Hirundo rustica) to rodzimy ptak z rodziny jaskółek z czarnym, połyskliwym upierzeniem na grzbiecie i piersi, białym od spodu i charakterystyczną czerwoną plamą na podgardlu i czole. Ogon mocno wcięty w widełki, u samców mocniej (nawet 7,5 cm). Samiec i samica są podobnej wielkości i są tak samo upierzeni. Podgatunek dymówki północnoamerykańskiej ma inne ubarwienie spodu ciała. Jest ono pomarańczowe.

Eurazja, Ameryka Północna, wyspowo Afryka. Zimuje w Afryce i Ameryce Południowej, Indonezji i Australii. W Polsce jest licznym ptakiem lęgowym. Lubi rolnicze tereny uprawne.

Jaskółka dymówka jest gatunkiem synantropijnym. Obecnie żyje prawie wyłącznie w obrębie ludzkich osiedli. Jest ptakiem wędrownym. Przylatuje do naszego kraju w kwietniu, odlatuje we wrześniu i październiku. Bardzo chętnie siada na przewodach elektrycznych, antenach.

Dymówki bardzo szybko i zwinnie latają. Lata niezwykle nisko nad ziemią (w deszczowe dni).

Jaskółki dymówki zjadają prawie wyłącznie owady łapane w powietrzu.

Gniazdo buduje ze sklejonej śliną ziemi, umieszczone zwykle wewnątrz budynku. Gniazdo dymówki, w przeciwieństwie do oknówki, jest otwarte wierzchu, ma miskowaty kształt. Dno gniazda wysłane jest sierścią, włosami i piórami. Samica składa 2 razy do roku 4-6 jaj. Inkubacja trwa 14-16 dni, młode pozostają w gnieździe przez 19-23 dni. Pisklęta są rzekomymi gniazdownikami.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten podlega ochronie gatunkowej.

Lot dymówek jest uzależniony od ilości pokarmu w powietrzu na danej wysokości. Podczas wilgotnych dni, plankton powietrzny znajduje się nisko nad ziemia, stąd lot jaskółek odbywa się tuż przy ziemi.

Jaskółka jest jednym ze zwiastunów wiosny.