PL

Dzięcioł zielonosiwy

Dzięcioł zielonosiwy (Picus canus) to rzadki w Polsce dzięcioł, bardzo podobny do dzięcioła zielonego. Ma dość smukłą sylwetkę, szarą głowę z czerwoną czapeczką (u samca), czarną kreską w okolicach oka i czarnym, wąskim wąsem. Skrzydła są zielonkawe, spód szary.

Dzięcioł zielonosiwy(Picus canus)
© natureimmortal - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie i Azji. W Polsce nie jest gatunkiem licznym. Gniazduje wyjątkowo. Preferuje środowisko leśne, szczególnie starych lasów liściastych, ale też cmentarze, ogrody, sady i parki.

Prowadzi osiadły lub koczujący tryb życia. Chętnie przebywa na ziemi w poszukiwaniu mrówek.

Poluje na owady, ich larwy, także na mrówki. Jesienią zjada też jagody i owoce. Zimą czasem pojawia się przy karmnikach. Lubi wówczas zjadać tłuszcz, nasiona i chleb.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Dziuple wykuwa w topolach, bukach, lipach, dębach. Czasem zajmuje też gotowe dziuple. Od końca kwietnia aż do początku czerwca samica składa od 4 do 8 (11) jaj. Samiec z samicą na zmianę wysiadują jaja przez 14-15 dni. Pisklęta pozostają w dziupli przez 24-28 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest pod ścisłą ochroną.