logo

Dzierlatka (zwyczajna)

Dzierlatka (Galerida cristata) to rodzimy ptak podobny do skowronka zwyczajnego. Ma dłuższy od skowronka dziób, krótszy ogon. Ma też dość długi czubek na głowie, wyraźny także po jego złożeniu. Czubek jest znakiem rozpoznawczym tego gatunku. Jest ubarwiona w jasne brązy, jaśniejsza od spodu. Pierś jest kreskowana. Skrzydła są zaokrąglone. Samiec, samica i młode osobniki są podobne do siebie.

Ptak ten występuje w Europie, Afryce oraz w Azji. W Polsce występuje na terenie całego kraju za wyjątkiem wysokich partii gór. Preferuje niziny, tereny suche z niską roślinnością lub bez roślinności. Nie stroni od terenów zabudowanych, plac budów, wysypisk śmieci, hipermarketów i stacji benzynowych. U nas nie jest zbyt liczna.

Prowadzi osiadły tryb życia. Jest aktywna za dnia. W zimie tworzy małe stadka. Nie jest płochliwa. Najczęściej porusza się po ziemi. Lot niski nad ziemią na małe odległości.

Zjada nasiona, owoce i liście, a także owady, pajęczaki i inne bezkręgowce. Zjada też resztki.

Wyprowadza dwa lęgi w sezonie. Gniazduje na ziemi. Wysiadywanie zaczyna po zniesieniu wszystkich lub przedostatniego jaja. Samica składa od 3 do 5 (7) jaj, które sama wysiaduje. Okres inkubacji wynosi 11-13 dni. Samiec bierze udział w wychowywaniu potomstwa.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.

To nasz jedyny skowronek żyjący na terenach zurbanizowanych. Jest to też jedyny skowronek w Polsce, który prowadzi osiadły tryb życia.

Dzierlatka potrafi gniazdować na pasie zieleni między jezdniami. Zupełnie nie przeszkadza jej wówczas ruch samochodowy.