Czapla siwa

Czapla siwa (Ardea cinerea) to rodzimy przedstawiciel dużego ptaka z rodziny czapli. Jest mniejsza od bociana. Upierzenie jest szare z wyjątkiem głowy, szyi i części piersi. Nad okiem biegnie ku tyłowi czarny pas, przechodzący w długi czarny czub. Samiec i samica są tej samej wielkości. Mają też podobne upierzenie.

Czapla siwa (Ardea cinerea)

Europa, środkowa i południowo-wschodnia Azja, występuje też w niektórych obszarach Afryki. W Polsce nie jest liczna. Zawsze przebywa w pobliżu zbiorników wodnych.

Podczas lotu szyja jest esowato zgięta. Żeruje na płytkich zbiornikach, czatując nieruchomo na zdobycz zwykle w płytkiej wodzie. Poluje też na lądzie. Odlatuje na zimę w listopadzie, przylatuje do nas od połowy marca do polowy kwietnia. Cześć czapli pozostaje na zimę w Polsce. Lata powoli machając skrzydłami. Szyja podczas lotu jest esowato wygięta (patrz zdjęcie).

Odzywa się rzadko, podczas lotu jest to odgłos przypominający "kreg", w kolonii zaś "go go". Młode gdaczą i gęgają.

Jajo czapli siwej ilustruje poniższy rysunek. Średnie wymiary: 61 mm × 43 mm.

jajo czapli siwej

Zjada ryby, płazy, gady, drobne ssaki, większe owady.

Gatunek monogamiczny. Gnieździ się w koloniach na wysokich drzewach w pobliżu zbiorników wodnych. Wyprowadza 1 lęg w roku. Czaple łączą się w pary na początku wiosny po rytualnych zalotach. Korzystają przez wiele lat z tych samych gniazd. Gniazda buduje samiec i samica. Samica składa od początku kwietnia do czerwca 4-5 jaj (w Polsce od 3 do 8) i wysiaduje je przez 25-26 dni. Młode karmią oboje rodzice. Pisklęta są rzekomymi gniazdownikami. Po miesiącu młode są w stanie już opuścić gniazdo. Potrafią dobrze latać dopiero po 8-9 tygodniach.

Czaple mogą łowić ryby jedynie w płytkiej wodzie o głębokości do 60 cm.

Czaple siwe przylatują do kraju.
         Samica czapli siwej składa jaja.
           Czaple siwe odlatują z Polski na zimowiska. Część ptaków u nas zostaje.