Gąsiorek

Gąsiorek, dzierzba gąsiorek, gąsiorek cierniokręt (Lanius collurio) to ptak z rodziny dzierzb, nieco większy od wróbla. U samca kuper i wierzch głowy są popielate, plecy rdzawe, od dzioba do karku przez oczy biegnie gruba, czarna pręga. Maska ta może być mniej wyraźna. Spód białawy z różowym nalotem, ogon czarny z białymi brzegami, nogi i dziób są czarne. Samica jest rdzawobrunatna z wierzchu, od spodu kremowa, poprzecznie prążkowana. Obie płci są tej samej wielkości.

Gąsiorek (Lanius collurio)

Eurazja, zimuje we wschodniej i południowej Afryce, na Półwyspie Arabskim, w Indiach, południowo-wschodniej Azji. Zamieszkuje brzegi lasów, młodniki, otwarte tereny z krzewami. Jest średnio liczny w Polsce.

Gąsiorek jest ptakiem wędrownym. Przylot ma miejsce w maju, odlot od połowy września. Wciąż kręci głową i kiwa ogonem. Lubi przesiadywać na wyższym stanowisku obserwacyjnym jak druty, czubek niskiego krzewu lub drzewa. Lot niski nad ziemią.

Głos gąsiorka przypomina sylaby "czek-czek", "gek-gek". Ma także zdolność do naśladowania głosów innych ptaków.

Jajo gąsiorka ilustruje poniższy rysunek.

jajo gąsiorka

Gąsiorki zjadają owady, głównie chrząszcze, motyle i gąsienice, ale łowią także myszy, jaszczurki i młode ptaki, które nakłuwa na druty lub kolce. Pozwala to zachować na krótki czas zapas pokarmu oraz ułatwia fragmentację zdobyczy.

Gniazduje najczęściej na kolczastych krzewach. Gniazdo jest otwarte, zbudowane z korzonków, kłączy, z domieszką patyków,wysłane drobnymi korzonkami i trawą. Samica raz w roku składa 5-6 jaj. Wysiaduje samica przez 14 dni. Pisklęta są gniazdownikami. Młode już od prawie samego początku ćwiczą nadziewanie pokarmu na ciernie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak jest objęty ochroną gatunkową.

Gąsiorek zdobycz nabija na ostre gałązki lub kolce krzewów. Gromadzi w ten sposób zapasy pokarmu.

Nierzadko gąsiorki wysiadują jajo kukułki.

Gąsiorek jest najliczniejszym przedstawicielem dzierzb w Polsce.

Do kraju zaczynają zlatywać dzierzby gąsiorki.
          Dzierzby gąsiorki wyprowadzają jedyny lęg w roku.
          Dzierzby gąsiorki odlatują do Afryki.