Kropiatka

Kropiatka (Porzana porzana) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Brak dymorfizmu płciowego. Ubarwienie oliwkowo-brązowe z jasnymi i ciemnymi plamkami. Głowa po bokach, szyja i pierś są szarobrązowe z białymi plamkami. Po bokach ciała występują białe prążki. Nogi mają zielonożółty kolor. Dziób żółtawy z czerwonawą plamą u nasady.

Kropiatka (Porzana porzana)

© Georgios Alexandris - Fotolia.com

Preferuje płytkie zbiorniki wodne z bujną roślinnością wodną. Kropiatka występuje w Europie, Azji i w Afryce. W Polsce występuje nielicznie na nizinach.

To ptak wędrowny. Przylatuje do Polski od końca marca do kwietnia, a odlatuje od sierpnia do października. Podczas godów odzywa się długimi gwizdami. Prowadzi dość skryty tryb życia. Podczas lotu na niewielki dystans nogi luźno zwisają.

Osiąga 23-24 cm długości ciała. Skrzydło ma długość do 13 cm. Kropiatka waży 100 g.

Poluje na owady i inne bezkręgowce. Taką dietę uzupełnia nasionami i zielonymi częściami roślin.

Gniazduje na ziemi, zawsze blisko wody, pod osłoną roślinności. Gniazdo ma kształt czarki, czasem z daszkiem z liści. Samica 1-2 razy w roku składa 8-14 jaj, które przez 18-21 dni wysiadują samiec i samica. Pisklęta wylegają się długo, bo nawet 4 dni. Przez 3 dni młode przebywają w gnieździe, potem je opuszczają, choć wracają do niego na noc. Czasem rodzice budują nowe, większe gniazdo na noclegowisko. Mimo, że kilkudniowe pisklęta same szukają pożywienia, są nadal dokarmiane przez rodziców. Pisklęta są zdolne do lotu po 6-7 tygodniach od wyklucia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega w Polsce ochronie gatunkowej.

do Polski przylatuje kropiatka.
         Kropiatka odlatuje z Polski.