Krzyżówka (zwyczajna)

Krzyżówka (Anas platyrhynchos) to bardzo popularna w Polsce i całej Europie dzika kaczka, od której wywodzi się kaczka domowa. Samiec i samica są tej samej wielkości.

Samiec w okresie godowym bogato ubarwiony z zieloną głową, charakterystyczną białą obrożą na szyi oraz niebieskimi lusterkami na skrzydłach, ubarwienie samicy charakteryzuje się wieloma brązowymi plamkami. Poza okresem godowym upierzenie obu płci jest podobne, kaczor posiada bardziej żółty dziób.

Krzyżówka (zwyczajna) (Anas platyrhynchos)

Europa, Azja, Ameryka Północna, Północna Afryka, Południowa Australia. Kaczka ta zasiedla wszelkiego rodzaju wody słodkie, ale także zatoki morskie. Żyje zarówno w bliskiej obecności człowieka jak i z dala od osiedli ludzkich.

Niektóre krzyżówki zimują w Polsce, ale większość z nich odlatuje z kraju na zimę w listopadzie. Krzyżówki wracają do Polski już połączone w pary od połowy lutego do początku marca. Podczas nurkowania zanurza głowę, szyję oraz część tułowia, a kuper unosi się pionowo do góry. Doskonale lata. Lot jest szybki. Podczas lotu skrzydła wydają poświst.

Głos krzyżówki: ptak ten kwacze jak kaczka domowa.

Jajo krzyżówki ma średnie wymiary: 56,8 mm × 41,2 mm.
jajo krzyżówki

Krzyżówki odżywiają się roślinami, nasionami oraz drobnymi organizmami wodnymi (drobne bezkręgowce, czasem płazy i ryby). Żerują zarówno na lądzie jak i w wodzie.

Wiele par łączy się już jesienią. Okres godowy trwa od lutego do czerwca. To gatunek monogamiczny. Kaczki te gniazda budują na ziemi w niewielkiej odległości od wody lub w dziuplach drzew. Samice składają od 7 do 13 żółtoszarych lub zielonkawych jaj. Wysiadywaniem, które trwa 27-28 dni i wychowywaniem (opieka trwa do 60 dni) młodych zajmuje się tylko samica. Jeżeli samica musi odejść od gniazda z jajami, przykrywa je puchem lub opryskuje kałem, zniechęcając tym samym intruza do zniszczenia jaj. Pisklęta są zagniazdownikami. Dojrzałość płciową osiągają po 1 roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest to gatunek łowny z okresem ochronnym.

To najbardziej pospolita kaczka w Polsce, która żyje w środowisku naturalnym. W miastach w ogóle nie boi się człowieka.

Filmy

Krzyżówki, które zimowały poza naszym krajem przylatują do Polski.
         Krzyżówki składają jaja.
           Krzyżówki odlatują na zimowiska, część zostaje w kraju.

Jaki ptak najgłębiej nurkuje?
Wśród ptaków mamy także takie, które opanowały środowisko wodne. Który z gatunków najgłębiej nurkuje?
Jaki ptak najszybciej pływa?
Wśród ptaków mamy także takie, które opanowały środowisko wodne. Który z gatunków najszybciej pływa?