Soból tajgowy

Soból (Martes zibellina) to ssak z rodziny łasicowatych o bardzo gęstym futrze o dużej zmienności barw. Futro zawsze na głowie, szyi i bokach tułowia jest rdzawobrązowe, na grzbiecie ciemniejsze, jaśniejsze na spodzie ciała, a żółtopomarańczowa plama występuje na gardle. Czasem ma owłosione stopy. Ze względu na futro wytępiony w wielu rejonach świata.

Soból tajgowy (Martes zibellina)

© Sergey Kohl - Fotolia.com

Azja. Tajga. Dawniej szerszy zasięg. Preferuje tereny górskie.

Aktywny w dzień i w nocy. W okresie dużych mrozów pozostaje w gnieździe przez kilka dni. Gniazdo buduje w dziuplach, wiatrołomach itp. Jest zwierzęciem naziemnym, sprawnie się porusza. Czasem robi małe zapasy. Jest samotnikiem.

Małe gryzonie, wiewiórki, piżmaki, zające, ptaki, owady, jagody. Nie gromadzi zapasów żywności.

Okres godowy przypada na lipiec-sierpień. Po zapłodnieniu zarodek krótko się rozwija, po czym przestaje rosnąć, by po pewnym czasie kontynuować dalszy rozwój (ciąża przedłużona) - ciąża trwa 7-9 miesięcy. Samica rodzi w okresie od kwietnia do maja od 2 do 5 młodych. Opiekuje się nimi samiec i samica.

Futro sobola należy do najcenniejszych.

Najbardziej cuchnące ssaki świata
Człowiek nie ma dobrego węchu. Są jednak zwierzęta, które człowiek wyczuje po zapachu z odległości nawet kilkuset metrów.
Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Ssaki Polski — quiz