logo

Kolibry

Kolibry (Trochilidae) to jedna z największych rodzin ptaków. Są to ptaki z rzędu krótkonogich. Rodzina ta liczy dziś 110 rodzajów i 342 gatunki. W Polsce nie żyją żadne gatunki z tej rodziny ptaków.

Kolibry są najmniejszymi ptakami na Ziemi. Ich wielkość waha się od 5 do 22 cm, a ciężar od 1,9 do 21 g. Upierzenie kolorowe, mające metaliczny połysk, opalizujące. Na grzbiecie najczęściej kolor zielony. Występuje zwykle dymorfizm płciowy. Samce są nieco większe i mogą mieć pióra ozdobne. Nogi bardzo krótkie, z czterema palcami zakończonymi ostrym pazurkami. Dziób bardzo długi prosty, zagięty w dół lub zadarty. Skrzydła długie, lotki pierwszorzędowe długie, w ogonie 10 sterówek.

Podrodziny

Kolibry dzieli się na dwie podrodziny

• pustelniki (Phaethornithinae) - 46 gatunków w 6 rodzajach,
  • kolibry (Trochilinae) - 293 gatunki w 104 rodzajach.

Oto wybrane rodzaje kolibrów, których gatunki, nie zostały opisane niżej.

• włóczniki (Doryfera)
  • aksamitki (Heliomaster)
  • brzęczki (Chaetocercus)

Amorek ognistyAmorek ognisty

Boissonneaua matthewsii

Amorek ognisty (Boissonneaua matthewsii) to gatunek ptaka z rodziny kolibrów. Ma żywe, intensywne kolory upierzenia. Wierzch zielony w ciemne plamki, spód ogniście czerwony.

Amorek szafirowyAmorek szafirowy

Boissonneaua jardini

Amorek szafirowy (Boissonneaua jardini) to gatunek ptaka z rodziny kolibrów. Upierzenie zielonkawe z wierzchu, połyskujące, skrzydła brązowawe, ogon od spodu biały. Głowa czarna, spód niebieski.

Amorek zielonyAmorek zielony

Boissonneaua flavescens

Amorek zielony (Boissonneaua flavescens) to gatunek ptaka z rodziny kolibrów. Upierzenie zielonkawe, z metalicznym połyskiem, skrzydła od spodu i ogon rdzawe. Nogi biało opierzone.

Brylancik cesarskiBrylancik cesarski

Heliodoxa imperatrix

Brylancik cesarski (Heliodoxa imperatrix) to gatunek kolibra o zielonym upierzeniu, ciemniejszym z wierzchu i złotym na spodzie. Dziób długi, ostry, prosty.

Elfik płowoskrzydły

Coeligena lutetiae

Elfik płowoskrzydły (Coeligena lutetiae) to gatunek kolibra. Samiec ma metaliczne, zielone upierzenie z ciemniejszą głową (poza czołem), ciemnymi skrzydłami z białym pasem. Gardło niebieskie.

Elfik wstęgoszyi

Coeligena torquata

Elfik wstęgoszyi (Coeligena torquata) to gatunek kolibra. Samiec ma metaliczne, ciemnozielone upierzenie z ciemniejszą, fioletową z wierzchu głową, ciemnymi skrzydłami. Na szui po pierś wyraźna, biała przepaska, przypominająca wstążkę.

FurczakFurczak

Ocreatus underwoodii

Furczak, furczak łopatkosterny, furczak długopióry (Ocreatus underwoodii) to gatunek kolibra. Upierzenie północnych populacji jest zielone z połyskiem i brązowymi przebarwieniami, charakterystyczne są białe piórka na nogach.

Iskrzyk promiennyIskrzyk promienny

Aglaeactis cupripennis

Iskrzyk promienny (Aglaeactis cupripennis) to gatunek kolibra. Upierzenie brązowe, od spodu nieco jaśniejsze. Na grzbiecie skrzy się metalicznie kolorami tęczy. Dziób prosty, wąski, długi.

Koliber zwyczajny, koliberek rubinobrodyKoliber zwyczajny, koliberek rubinobrody

Archilochus colubris

Koliber zwyczajny, zwany koliberkiem rubinobrodym, to najbardziej pospolity koliber Ameryki Północnej. To koliber z charakterystycznym, czerwonym, opalizującym gardłem u samca.

Koliberek ametystowy

Calliphlox amethystina

Koliberek ametystowy (Calliphlox amethystina) to gatunek kolibra. Dymorfizm płciowy wyraźny. Samiec ma zieloną czapeczkę, fioletowe gardło, białą szyję zielonkawo-złote upierzenie grzbietu i spodu. Skrzydła i ogon ciemniejsze.

Koliberek hawański, hawańczyk

Mellisuga helenae

Koliberek hawański, hawańczyk, trzmielak (Mellisuga helenae) to gatunek ptaka z rodziny kolibrów, najmniejszy ptak świata. Występuje dymorfizm płciowy. Samica ma zielonkawo-brązowawy, połyskujący metalicznie wierzch.

Koliberek kalifornijski

Calypte costae

Koliberek kalifornijski (Calypte costae) to gatunek kolibra. Samiec ma piękną kryzę, fioletowo-szaro-czarną, która ozdabia jego głowę i gardło. Spód białawy.

Koliberek pustynnyKoliberek pustynny

Calothorax lucifer

Koliberek pustynny (Calothorax lucifer) to gatunek kolibra o pięknym fioletowym śliniaku. Wierzch zielonkawy, spód jasny, kuper rdzawy.

Koliberek żarogłowy

Calypte anna

Koliberek żarogłowy (Calypte anna) to gatunek kolibra. Samiec ma fioletową głowę i szyję z metalicznym połyskiem, choć wierzch głowy jest ciemny. Reszta upierzenia szaro-zielonkawa. Samica ma szaro-zielone upierzenie.

KrzywodziobekKrzywodziobek

Avocettula recurvirostris

Krzywodziobek to koliber z zadartym do góry dziobem. to piękny koliber o zielonym, metalizującym upierzeniu, skrzydła niebieskawe, dziób na końcu zadarty ku górze.

Moskitnik

Chrysolampis mosquitus

Moskitnik, koliber rubinowy (Chrysolampis mosquitus) to gatunek kolibra. Występuje tu wyraźny dymorfizm płciowy. Samica jest z wierzchu zielonkawa z połyskiem, spód białawy. Ogon od spodu pomarańczowy z brązową przepaską.

Pazik czarnosternyPazik czarnosterny

Lesbia victoriae

Pazik czarnosterny (Lesbia victoriae) to gatunek kolibra. Upierzenie głowy i z wierzchu zielone, spód srebrny. Samiec ma charakterystyczne czarne, silnie wydłużone pióra ogona.

PłowikPłowik

Adelomyia melanogenys

Płowik (Adelomyia melanogenys) to gatunek kolibra. Upierzenie zielonkawe z wierzchu i na głowie, spód jasny. Nad okiem biegnie ku karkowi jasna brew.

Rubinek

Clytolaema rubricauda

Rubinek (Clytolaema rubricauda) to gatunek kolibra. Samica z wierzchu zielona, skrzydła brązowawe, spód pomarańczowy. Za okiem biała plamka. Samiec zielony z czerwonym gardłem.

Rudaczek północnyRudaczek północny

Selasphorus rufus

Rudaczek północny to gatunek niewielkiego ptaka z rodziny kolibrów. Dymorfizm płciowy jest wyraźnie zaznaczony. Samiec ma rudopomarańczowe upierzenie z biała obrożą na piersi.

Szafirek lśniącySzafirek lśniący

Chionomesa fimbriata

Upierzenie głowy, szyi, wierzchu zielonkawe z metalicznym połyskiem, spód białawy. Dziób w górnej części czarny, w dolnej czerwony.

Szmaragdzik brązowosternySzmaragdzik brązowosterny

Amazilia tzacatl

Szmaragdzik brązowosterny (Amazilia tzacatl) to gatunek kolibra i zielono-brązowym upierzeniu z metalicznym połyskiem ze złotymi przejaśnieniami. Dziób czarno-czerwony, dość długi. Ogon krótki.

Szmaragdzik modrogłowySzmaragdzik modrogłowy

Chrysuronia versicolor

Szmaragdzik modrogłowy (Chrysuronia versicolor) to gatunek ptaka z rodziny kolibrów. Upierzenie zielonkawe z wierzchu, białawe od spodu. Skrzydła i krótki ogon ciemniejsze.

Szmaragdzik rudorzytnySzmaragdzik rudorzytny

Saucerottia tobaci

Szmaragdzik rudorzytny (Saucerottia tobaci) to gatunek ptaka z rodziny kolibrowatych. Upierzenie głowy, szyi, spodu - zielone z metalicznym połyskiem. Skrzydła rudawe i brązowe, tylna części ciała ruda.

ŚmigaczŚmigacz

Eupetomena macroura

Śmigacz (Eupetomena macroura) to ptak z rodziny kolibrów. Ma długi, mocno wcięty ogon w kolorze ciemnoniebieskim. Głowa i szyja jest niebieska, tułów zielony. Upierzenie ma metaliczny połysk.

Uszatek brązowyUszatek brązowy

Colibri delphinae

Uszatek brązowy (Colibri delphinae) to gatunek ptaka z rodziny kolibrów. Upierzenie brązowe z fioletowymi plamami po bokach głowy i barwnym, zielono-niebieskawym, z metalicznym połyskiem gardłem.

Uszatek niebieskobrzuchyUszatek niebieskobrzuchy

Colibri coruscans

Uszatek niebieskobrzuchy (Colibri coruscans) to gatunek ptaka z rodziny kolibrów. Ma smukłe ciało, długi dziób. Upierzenie zielonkawe, połyskujące metalicznie, z niebieskim brzuchem, niebieskawą plamą na policzku pod okiem.

Uszatek zielonyUszatek zielony

Colibri thalassinus

Uszatek zielony (Colibri thalassinus) to gatunek ptaka z rodziny kolibrów. Upierzenie zielone z fioletowymi przebarwieniami i pokrywami usznymi. Skrzydła ciemne. Dziób czarny, zakrzywiony w dół.

Zapylak białosterny

Campylopterus ensipennis

Zapylak białosterny (Campylopterus ensipennis) to gatunek kolibra. Upierzenie zielonkawe z niebieską plamą na gardle, mniejszą u samicy. Skrzydła brązowe, ogon od spodu biały.

Zapylak fioletowyZapylak fioletowy

Campylopterus hemileucurus

Zapylak fioletowy (Campylopterus hemileucurus) to gatunek ptaka z rodziny kolibrów. Upierzenie ciemnofioletowe z zielonkawym odcieniem, metalicznie połyskujące. Samica ma zielonkawy spód.

Złocik widłosternyZłocik widłosterny

Cynanthus canivetii

Złocik widłosterny (Cynanthus canivetii) to gatunek kolibra o zielonym upierzeniu z metalicznym, złotawym połyskiem. Dziób dość długi, czerwonawy.

ZłotogonekZłotogonek

Chrysuronia oenone

Złotogonek (Chrysuronia oenone) to gatunek kolibra. Dymorfizm płciowy wyraźny. Samiec ma niebiesko-fioletową głowę i szyję, błękitną pierś, reszta zielonkawa, ogon złotawy, skrzydła brązowe.

• zielaczek (Abeillia abeillei)
  • brzęczek kolumbijski (Acestrura astreans)
  • brzęczek oliwkowy (Acestrura berlepschi)
  • brzęczek trzmieli (Acestrura bombus)
  • brzęczek ekwadorski (Acestrura harterti)
  • brzęczek kryzowany (Acestrura heliodor)
  • brzęczek białobrzuchy (Acestrura mulsanti)
  • iskrzyk purpurowy (Aglaeactis aliciae)
  • iskrzyk białoczuby (Aglaeactis castelnaudii)
  • iskrzyk czarnogłowy (Aglaeactis pamela)
  • komecik fioletowosterny (Aglaiocercus coelestis)
  • komecik długosterny (Aglaiocercus kingi)
  • szmaragdzik modrowstęgi (Amazilia amabilis)
  • szmaragdzik zielony (Amazilia amazilia)
  • szmaragdzik berylowy (Amazilia beryllina)
  • szmaragdzik namorzynowy (Amazilia boucardi)
  • szmaragdzik kropkowany (Amazilia candida)
  • szmaragdzik rudobrzuchy (Amazilia castaneiventris)
  • szmaragdzik białobrzuchy (Amazilia chionogaster)
  • szmaragdzik białogardły (Amazilia chionopectus)
  • szmaragdzik indygowy (Amazilia cyanifrons)
  • szmaragdzik lazurowy (Amazilia cyanocephala)
  • szmaragdzik modrosterny (Amazilia cyanura)
  • szmaragdzik strojny (Amazilia decora)
  • szmaragdzik samotny (Amazilia distans)
  • szmaragdzik złotogrzbiety (Amazilia edward)
  • szmaragdzik andyjski (Amazilia franciae)
  • szmaragdzik mleczny (Amazilia lactea)
  • szmaragdzik dwubarwny (Amazilia leucogaster)
  • szmaragdzik honduraski (Amazilia luciae)
  • szmaragdzik krótkodzioby (Amazilia microrhyncha)
  • szmaragdzik zdobny (Amazilia rosenbergi)
  • szmaragdzik cynamonowy (Amazilia rutila)
  • szmaragdzik plantacjowy (Amazilia saucerrottei)
  • szmaragdzik fioletowy (Amazilia violiceps)
  • szmaragdzik zielonosterny (Amazilia viridicauda)
  • szmaragdzik zielonoczelny (Amazilia viridifrons)
  • szmaragdzik zielonobrzuchy (Amazilia viridigaster)
  • szmaragdzik jukatański (Amazilia yucatanensis)
  • zębodziobek (Androdon aequatoralis)
  • włócznik szablodzioby (Androdon aequatorialis)
  • kolumbijczyk (Anthocephala floriceps)
  • węglik antylski (Anthracothorax dominicus)
  • węglik purpurowy (Anthracothorax mango)
  • węglik czarnogardły (Anthracothorax nigricollis)
  • węglik krawatowy (Anthracothorax prevostii)
  • węglik panamski (Anthracothorax veraguensis)
  • węglik zielonogardły (Anthracothorax viridigula)
  • węglik szmaragdowy (Anthracothorax viridis)
  • kwiaciarek ciemny (Aphantochroa cirrochloris)
  • koliberek czarnobrody (Archilochus alexandri)
  • trzmielak mniejszy (Atthis ellioti)
  • trzmielak większy (Atthis heloisa)
  • zalotnik czarnołbisty (Augastes lumachellus)
  • zalotnik hiacyntowy (Augastes scutatus)
  • koliberek wspaniały (Calothorax pulcher)
  • zapylak klinosterny (Campylopterus curvipennis)
  • zapylak wenezuelski (Campylopterus duidae)
  • zapylak długosterny (Campylopterus excellens)
  • zapylak lazurowy (Campylopterus falcatus)
  • zapylak rdzawosterny (Campylopterus hyperythrus)
  • zapylak szary (Campylopterus largipennis)
  • zapylak kolumbijski (Campylopterus phainopeplus)
  • zapylak rdzawy (Campylopterus rufus)
  • zapylak ekwadorski (Campylopterus villaviscensio)
  • brzęczek rdzawosterny (Chaetocercus jourdanii)
  • brodaczek tęczowy (Chalcostigma herrani)
  • brodaczek miedziany (Chalcostigma heteropogon)
  • brodaczek oliwkowy (Chalcostigma olivaceum)
  • brodaczek rdzawołbisty (Chalcostigma ruficeps)
  • brodaczek niebieskawy (Chalcostigma stanleyi)
  • kwiaciarek niebieskosterny (Chalybura buffonii)
  • kwiaciarek rudosterny (Chalybura urochrysia)
  • złocik szafirowy (Chlorestes notatus)
  • złocik wenezuelski (Chlorostilbon alice)
  • złocik ogrodowy (Chlorostilbon assimilis)
  • złocik złotobrzuchy (Chlorostilbon aureoventris)
  • złocik czerwonodzioby (Chlorostilbon gibsoni)
  • złocik portorykański (Chlorostilbon maugaeus)
  • złocik szmaragdowy (Chlorostilbon mellisugus)
  • złocik zielony (Chlorostilbon olivaresi)
  • złocik krótkosterny (Chlorostilbon poortmani)
  • złocik kubański (Chlorostilbon ricordii)
  • złocik miedziany (Chlorostilbon russatus)
  • złocik wąskosterny (Chlorostilbon stenura)
  • złocik obrożny (Chlorostilbon swainsonii)
  • złocik ekwadorski (Chlorostilbon vitticeps)
  • elfik złotobrzuchy (Coeligena bonapartei)
  • elfik brązowy (Coeligena coeligena)
  • elfik różowobrzuchy (Coeligena helianthea)
  • elfik tęczowy (Coeligena iris)
  • elfik zielony (Coeligena orina)
  • elfik białosterny (Coeligena phalerata)
  • elfik czarny (Coeligena prunellei)
  • elfik płowy (Coeligena violifer)
  • elfik szarawy (Coeligena wilsoni)
  • uszatek zielonobrzuchy (Colibri serrirostris)
  • pląśnik hiacyntowy (Cyanophaia bicolor)
  • pląśnik północny (Cynanthus latirostris)
  • pląśnik ciemny (Cynanthus sordidus)
  • miłek niebieskobrzuchy (Damophila julie)
  • rakietnik (Discosura longicauda)
  • koliberek widłosterny (Doricha eliza)
  • koliberek brzytwosterny (Doricha enicura)
  • włócznik modroczelny (Doryfera johannae)
  • włócznik zielonoczelny (Doryfera ludoviciae)
  • diamencik zielony (Elvira chionura)
  • diamencik kostarykański (Elvira cupreiceps)
  • mieczodziobek (Ensifera ensifera)
  • puchatek zielony (Eriocnemis alinae)
  • puchatek miedzianobrzuchy (Eriocnemis cupreoventris)
  • puchatek czarnonogi (Eriocnemis derbyi)
  • puchatek modrogłowy (Eriocnemis glaucopoides)
  • puchatek turkusowy (Eriocnemis godini)
  • puchatek kolumbijski (Eriocnemis isaacsonii)
  • puchatek szafirowy (Eriocnemis luciani)
  • puchatek barwny (Eriocnemis mirabilis)
  • puchatek złotawy (Eriocnemis mosquera)
  • puchatek czarnopierśny (Eriocnemis nigrivestis)
  • puchatek ekwadorski (Eriocnemis soderstromi)
  • puchatek szmaragdowy (Eriocnemis vestitus)
  • ametyścik (Eugenes fulgens)
  • antylak purpurowy (Eulampis jugularis)
  • cęgosterek chilijski (Eulidia yarrellii)
  • diamencik niebieskogłowy (Eupherusa cyanophrys)
  • diamencik pręgosterny (Eupherusa eximia)
  • diamencik czarnobrzuchy (Eupherusa nigriventris)
  • diamencik białosterny (Eupherusa poliocerca)
  • orłodziobek ciemnosterny (Eutoxeres aquila)
  • orłodziobek białosterny (Eutoxeres condamini)
  • orłodziobek (Eutoxeres spp.)
  • nektareczek błękitny (Florisuga mellivora)
  • pustelnik spiżowy (Glaucis aenea)
  • pustelnik hakodzioby (Glaucis dohrnii)
  • pustelnik rdzawogardły (Glaucis hirsuta)
  • koliber rudosterny (Goethalsia bella)
  • koliber modrogłowy (Goldmania violiceps)
  • puchatek andyjski (Haplophaedia aureliae)
  • puchatek łuskowany (Haplophaedia lugens)
  • rogatek (Heliactin cornuta)
  • lordzik purpurowogardły (Heliangelus amethysticollis)
  • lordzik fioletowogardły (Heliangelus exortis)
  • lordzik pomarańczowogardły (Heliangelus mavors)
  • lordzik mały (Heliangelus micraster)
  • lordzik królewski (Heliangelus regalis)
  • lordzik różowogardły (Heliangelus spencei)
  • lordzik łuskobrzuchy (Heliangelus squamigularis)
  • lordzik ekwadorski (Heliangelus strophianus)
  • lordzik widłosterny (Heliangelus viola)
  • lordzik czarny (Heliangelus zusii)
  • brylancik rdzawoskrzydły (Heliodoxa branickii)
  • brylancik różowogardły (Heliodoxa gularis)
  • brylancik niebieskogardły (Heliodoxa jacula)
  • brylancik modroczelny (Heliodoxa leadbeateri)
  • brylancik rubinowy (Heliodoxa rubinoides)
  • brylancik czarnolicy (Heliodoxa schreibersii)
  • brylancik zielonoczelny (Heliodoxa xanthogonys)
  • aksamitek białowąsy (Heliomaster constantii)
  • aksamitek brodaty (Heliomaster furcifer)
  • aksamitek długodzioby (Heliomaster longirostris)
  • aksamitek łuskowany (Heliomaster squamosus)
  • skrzacik czarnouchy (Heliothryx aurita)
  • skrzacik czapkowy (Heliothryx barroti)
  • szafirek złotawy (Hylocharis chrysura)
  • szafirek białobrody (Hylocharis cyanus)
  • szafirek złotosterny (Hylocharis eliciae)
  • szafirek niebieskogłowy (Hylocharis grayi)
  • szafirek białouchy (Hylocharis leucotis)
  • szafirek ognistorzytny (Hylocharis pyropygia)
  • szafirek rdzawobrody (Hylocharis sapphirina)
  • szafirek rudobrzuchy (Hylocharis xantusii)
  • nożycosterek (Hylonympha macrocerca)
  • fioletek (Klais guimeti)
  • nimfik (Lafresnaya lafresnayi)
  • malachicik ametystowy (Lampornis amethystinus)
  • malachicik purpurowogardły (Lampornis calolaema)
  • malachicik białogardły (Lampornis castaneoventris)
  • malachicik szarosterny (Lampornis cinereicauda)
  • malachicik ciemny (Lampornis clemenciae)
  • malachicik białobrzuchy (Lampornis hemileucus)
  • malachicik zielony (Lampornis sybillae)
  • malachicik zielonogardły (Lampornis viridipallens)
  • tęczownik (Lamprolaima rhami)
  • miłek niebieskogardły (Lepidopyga coeruleogularis)
  • miłek zielony (Lepidopyga goudoti)
  • miłek namorzynowy (Lepidopyga lilliae)
  • pazik zielonosterny (Lesbia nuna)
  • klejnocik peruwiański (Leucippus baeri)
  • klejnocik plamisty (Leucippus chlorocercus)
  • klejnocik płowy (Leucippus fallax)
  • klejnocik Taczanowskiego (Leucippus taczanowskii)
  • koliber białoszyi (Leucochloris albicollis)
  • lodigezja (Loddigesia mirabilis)
  • sylfik zielonokryzy (Lophornis chalybea)
  • sylfik rdzawoczuby (Lophornis delattrei)
  • sylfik plamkouchy (Lophornis gouldii)
  • sylfik brodaty (Lophornis insignibarbis)
  • sylfik wspaniały (Lophornis magnifica)
  • sylfik strojny (Lophornis ornata)
  • sylfik pawi (Lophornis pavonina)
  • sylfik lśniący (Lophornis stictolopha)
  • nektareczek czarny (Melanotrochilus fuscus)
  • koliberek miodowy (Mellisuga minima)
  • metalik łuskowany (Metallura aeneocauda)
  • metalik fioletowogardły (Metallura baroni)
  • metalik czerwonogardły (Metallura eupogon)
  • metalik złotawy (Metallura iracunda)
  • metalik purpurowogardły (Metallura odomae)
  • metalik czarniawy (Metallura phoebe)
  • metalik purpurowosterny (Metallura pupureicauda)
  • metalik miedziany (Metallura theresiae)
  • metalik ognistosterny (Metallura tyrianthina)
  • metalik zielonawy (Metallura williami)
  • karliczek (Microchera albocoronata)
  • koliberek cienkosterny (Microstilbon burmeisteri)
  • lilipucik (Myrmia micrura)
  • cęgosterek obrożny (Myrtis fanny)
  • duszek kolumbijski (Neolesbia nehrkorni)
  • szablodziobek (Opisthoprora euryptera)
  • góralik (Oreonympha nobilis)
  • górzak klinosterny (Oreotrochilus adela)
  • górzak andyjski (Oreotrochilus estella)
  • górzak białoboczny (Oreotrochilus leucopleurus)
  • górzak czarnobrzuchy (Oreotrochilus melanogaster)
  • igłodziobek (Orthorhyncus cristatus)
  • hełmik (Oxypogon guerinii)
  • złotniczek (Panterpe insignis)
  • sylfik białoczuby (Paphosia adorabilis)
  • sylfik czarnoczuby (Paphosia helenae)
  • gigancik (Patagona gigas)
  • łuskowiaczek (Phaeochroa cuvierii)
  • pustelnik jasnobrzuchy (Phaethornis anthophilus)
  • pustelnik rdzaworzytny (Phaethornis augusti)
  • pustelnik prostodzioby (Phaethornis bourcieri)
  • pustelnik łuskogardły (Phaethornis eurynome)
  • pustelnik białosterny (Phaethornis gounellei)
  • pustelnik szarogardły (Phaethornis griseogularis)
  • pustelnik zielony (Phaethornis guy)
  • pustelnik białobrody (Phaethornis hispidus)
  • pustelnik mały (Phaethornis idaliae)
  • pustelnik peruwiański (Phaethornis koepckeae)
  • pustelnik rdzawy (Phaethornis longuemareus)
  • pustelnik wielkodzioby (Phaethornis malaris)
  • pustelnik duży (Phaethornis margarettae)
  • pustelnik płowosterny (Phaethornis nattereri)
  • pustelnik cienkodzioby (Phaethornis philippii)
  • pustelnik ubogi (Phaethornis pretrei)
  • pustelnik rdzawobrzuchy (Phaethornis ruber)
  • pustelnik skromny (Phaethornis squalidus)
  • pustelnik białobrewy (Phaethornis stuarti)
  • pustelnik ochrowy (Phaethornis subochraceus)
  • pustelnik długosterny (Phaethornis superciliosus)
  • pustelnik płowy (Phaethornis syrmatophorus)
  • pustelnik białowąsy (Phaethornis yaruqui)
  • koliberek kostarykański (Philodice bryantae)
  • koliberek bahamski (Philodice evelynae)
  • koliberek andyjski (Philodice mitchellii)
  • srokaczek płowy (Phlogophilus harterti)
  • srokaczek białopierśny (Phlogophilus hemileucurus)
  • safo krótkosterny (Polyonymus caroli)
  • brylancik złotawy (Polyplancta aurescens)
  • koliber białobrewy (Polytmus guainumbi)
  • koliber wenezuelski (Polytmus milleri)
  • koliber zielonosterny (Polytmus theresiae)
  • kolcosterek zielony (Popelairia conversii)
  • kolcosterek czarnobrzuchy (Popelairia langsdorffi)
  • kolcosterek miedziany (Popelairia letitiae)
  • kolcosterek czubaty (Popelairia popelairii)
  • szafirolotek (Pterophanes cyanopterus)
  • piłodziobek (Ramphodon naevius)
  • kolcodziobek czarnogrzbiety (Ramphomicron dorsale)
  • kolcodziobek fioletowy (Ramphomicron microrhynchum)
  • oazik (Rhodopis vesper)
  • safo długosterny (Sappho sparganura)
  • zalotnik klinodzioby (Schistes geoffroyi)
  • rudaczek panamski (Selasphorus ardens)
  • rudaczek kryzowany (Selasphorus flammula)
  • rudaczek szerokosterny (Selasphorus platycercus)
  • rudaczek kalifornijski (Selasphorus sasin)
  • rudaczek malutki (Selasphorus scintilla)
  • fernandezik wyspowy (Sephanoides fernandensis)
  • fernandezik chilijski (Sephanoides sephaniodes)
  • antylak szmaragdowy (Sericotes holosericeus)
  • koliberek liliobrody (Stellula calliope)
  • strojniś (Stephanoxis lalandi)
  • fiołkowik (Sternoclyta cyanopectus)
  • komecik szarobrzuchy (Taphrolesbia griseiventris)
  • klejnocik południowy (Taphrospilus hypostictus)
  • widłogonek modrobrzuchy (Thalurania colombica)
  • widłogonek zielonogardły (Thalurania furcata)
  • widłogonek fioletowoczelny (Thalurania glaucopis)
  • widłogonek kolumbijski (Thalurania lerchi)
  • widłogonek długosterny (Thalurania watertonii)
  • brzytwosterek (Thaumastura cora)
  • pustelnik jasnosterny (Threnetes leucurus)
  • pustelnik czarny (Threnetes niger)
  • pustelnik pręgosterny (Threnetes ruckeri)
  • koliberek jaskółczy (Tilmatura dupontii)
  • topazik szkarłatny (Topaza pella)
  • topazik ognisty (Topaza pyra)
  • koliber czarnogłowy (Trochilus polytmus)
  • białosterek (Uristicte benjamini)
  • górzak białosterny (Urochroa bougueri)
  • kolcodziobek liliowosterny (Zodalia glyceria)

Występują wyłącznie w Ameryce Południowej i Północnej. Najwięcej gatunków życie w subtropikalnej strefie Andów. Są obecne wszędzie, gdzie rosną kwiaty wytwarzające nektar. Pionowy zasięg występowania: od poziomu morza po granicę śniegu w Andach, czyli 4500 m n.p.m.

Kolibry charakteryzuje specyficzny lot. Zwykle ptak wykonuje 50 uderzeń skrzydłami na sekundę. Koliberek rubinobrody osiąga 200 uderzeń skrzydłami na sekundę. Gigancik uderza skrzydłami 10-15 razy na sekundę. Ludzkie oko odbiera ten ruch jako mgiełkę. Tak szybkie uderzenia powodują wydawanie brzęku podczas lotu. Potrafią zawisać w miejscu, są też bardzo szybkie. Mogą lecieć z prędkością 120 km/h. Potrafią też lecieć z miejsca prostopadle do góry. Mogą latać bokiem i do tyłu. Muszą brać kąpiele wodne, aby utrzymać skrzydła w czystości oraz dla ochłody w gorące dni. Samce są terytorialne.

Metabolizm kolibrów jest bardzo intensywny. Potrafią zjeść pokarm o ciężarze dwa razy większym niż one same. Niektóre gatunki na noc wpadają w odrętwienie, podczas którego zwalnia przemiana materii. Częstotliwość oddechów na minutę w spoczynku wynosi 300, w locie wzrasta do 500. Umożliwia to specjalna budowa układu oddechowego. Płuca są zwarte i symetryczne, dodatkowo 9 cienkościennych worków powietrznych tłoczy powietrze do płuc.

W pary łączy się podczas lęgów. Gniazdo buduje samica. Jest ono zwykle misterną konstrukcją z mchu, porostów, puchu, pajęczych nici. Samica składa 2 białe jaja. Wysiadywanie trwa 14-19 dni. Pisklęta wykluwają się ślepe i nagie. Gniazdo opuszczają po 22-24 dniach.

Żywią się drobnymi bezkręgowcami i nektarem kwiatowym (90% diety), zawisając nieruchomo nad kwiatem. Jeden koliber może odwiedzić od 1000 do 2000 kwiatów dziennie. Spełniają ważną rolę w ich zapylaniu.

8 gatunków uznano za krytycznie zagrożone, 15 jest zagrożonych, 6 - narażonych.

Kolibry to najmniejsze ptaki na świecie. Są też jednocześnie najmniejszymi zwierzętami stałocieplnymi na świecie. Ich zdolność lotu pionowego lub do tyłu, zawisania w powietrzu oraz prędkość lotu są zdumiewające.

Czy kolibry występują w Polsce?

Kolibry w Polsce nie występują, jednakże można z nimi pomylić pewne gatunki ciem z rodziny zawisaków. Jednym z najczęściej spotykanych gatunków ciem, który przypomina do złudzenia kolibra jest fruczak gołąbek.