Korołazy

Korołazy (Climacteridae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 7 gatunków w 2 rodzajach. W Polsce korołazy nie występują.

Ubarwienie tych ptaków jest maskujące . Ptak jest słabo widoczny na tle kory drzew. Z wierzchu są brązowe lub czarne, od spodu zaś mają jasne lub ciemne plamki lub kreski. Samice na piersi lub policzku mają rude plamy. Korołazy mają mocne nogi wyposażone w ostre pazury. Niektóre palce są zrośnięte. Na skrzydłach znajduje się szeroki pas o jaśniejszym kolorze.

Korołaz brunatnyKorołaz brunatny

Climacteris picumnus

To przedstawiciel korołazów, tworzący rozbudowane grupy społeczne. Ma brązowe upierzenie, kreskowane od strony brzusznej. Nogi mocne, wyposażone w ostre pazurki.

• Korołaz białobrewy (Climacteris affinis)
  • Korołaz rudobrewy (Climacteris erythrops)
  • Korołaz ciemny (Climacteris melanura)
  • Korołaz rdzawy (Climacteris rufa)
  • Korołaz białogardły (Cormobates leucophaeus)
  • Korołaz papuaski (Cormobates placens)

To ptaki Australii i Nowej Gwinei, na której żyje tylko jeden z gatunków. Ich środowiskiem naturalnym są lasy, luźne zadrzewienia i zakrzewienia.

Ptaki te wspinają się po korze drzew w poszukiwaniu owadów. Nie odbywają wędrówek. Mogą tworzyć grupy rodzinne do 8 osobników. Czasem tworzą większe grupy społeczne.

Gniazdują w naturalnych dziuplach drzew. Samica składa od 1 do 4 jaj. Wysiadywaniem przez 14-24 dni zajmuje się samica. Pisklęta w gnieździe pozostają przez 20-27 dni.

Zjadają głównie mrówki, a także chrząszcze i pająki. Spijają też nektar kwiatowy. Rzadko zjadają grzyby i nasiona.

Ptaki te nie są zagrożone wymarciem, choć ich liczebność stale spada.

Ptaki te mają zwyczaj przyozdabiania wejścia do dziupli wylinkami węży i skrzydłami owadów.