Lirogony

Lirogony (Menuridae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy zaledwie dwa gatunki.

Ciało jest z wierzchu szarobrązowe, spód jaśniejszy. Lirogony skromne mają więcej brązowego ubarwienia. Samce są wyposażone w długi ogon, który składa się z przekształconych sterówek. Dwa pióra są taśmowe, 12 prawie bez chorągiewek, zewnętrzne przypominają ramiona liry. Samica jest mniejsza od samca, a ogon jest mniej okazały.

Lirogon wspaniałyLirogon wspaniały

Menura novaehollandiae

Lirogon wspaniały (Menura novaehollandiae) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny lirogonów, wielkości kury domowej. To jeden z największych ptaków wróblowych na świecie. Samiec ma imponujący ogon.

• lirogon skromny (Menura alberti)

Lirogony zamieszkują południowo-wschodnią Australię. Większą część czasu ptaki te spędzają na ziemi. Ich środowiskiem życia są lasy deszczowe i twardolistne.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa0
Azja0
Afryka0
Ameryka Północna0
Ameryka Południowa0
Australia2
Antarktyda0

Ptaki te mają zdolność naśladowania rozmaitych dźwięków, w tym aż 25% odgłosów innych ptaków z otoczenia lirogonów. Świetnie biegają i kopią w ziemi. Słabo latają. Lot ślizgowy. Noc spędzają wysoko na drzewie. Lirogony są samotnikami, które bronią swego terytorium. Długość życia wynosi 20-30 lat.

Długość ciała od 76 cm do 103 cm.

Samce budują na ziemi kopce, na których odbywają toki. Toki trwają nawet połowę dnia. Samiec potrząsa i nakrywa się ogonem. Kopulacja odbywa się na kopcu. Zaledwie jedno jajo samica znosi zimą. Co zdumiewające dość często i na kilka godzin samica pozostawia jajo bez opieki, przez co okres inkubacji trwa aż 50 dni. Pisklęta rosną wolno. Pozostają w gnieździe około 50 dni. Młodymi opiekuje się samica.

Polują na bezkręgowce.

To jedne z największych ptaków wróblowych na świecie.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.