Lirogony

Lirogony (Menuridae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych, do której zaliczamy zaledwie dwa gatunki.

Ciało jest z wierzchu szarobrązowe, spód jaśniejszy. Lirogony skromne mają więcej brązowego ubarwienia. Samce są wyposażone w długi ogon, który składa się z przekształconych sterówek. Dwa pióra są taśmowe, 12 prawie bez chorągiewek, zewnętrzne przypominają ramiona liry. Samica jest mniejsza od samca, a ogon jest mniej okazały.

Lirogon wspaniałyLirogon wspaniały

Menura novaehollandiae

Lirogon wspaniały (Menura novaehollandiae) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny lirogonów, wielkości kury domowej. To jeden z największych ptaków wróblowych na świecie. Samiec ma imponujący ogon.

• Lirogon skromny (Menura alberti)

Lirogony zamieszkują południowo-wschodnią Australię. Większą część czasu ptaki te spędzają na ziemi. Ich środowiskiem życia są lasy deszczowe i twardolistne.

Ptaki te mają zdolność naśladowania rozmaitych dźwięków, w tym aż 25% odgłosów innych ptaków z otoczenia lirogonów. Świetnie biegają i kopią w ziemi. Słabo latają. Lot ślizgowy. Noc spędzają wysoko na drzewie. Lirogony są samotnikami, które bronią swego terytorium. Długość życia wynosi 20-30 lat.

Długość ciała od 76 cm do 103 cm.

Samce budują na ziemi kopce, na których odbywają toki. Toki trwają nawet połowę dnia. Samiec potrząsa i nakrywa się ogonem. Kopulacja odbywa się na kopcu. Zaledwie jedno jajo samica znosi zimą. Co zdumiewające dość często i na kilka godzin samica pozostawia jajo bez opieki, przez co okres inkubacji trwa aż 50 dni. Pisklęta rosną wolno. Pozostają w gnieździe około 50 dni. Młodymi opiekuje się samica.

Polują na bezkręgowce.

To jedne z największych ptaków wróblowych na świecie.