Lorysa tęczowa

Lorysa tęczowa (Trichoglossus moluccanus) to to niezwykle kolorowa papuga z podrodziny lor. Ma niebieską głowę, wierzch ciała i ogon zielony, spód niebieski, pierś pomarańczowo-żółta, dziób czerwonawy. Samica jest tak samo ubarwiona jak samiec. Samiec ma tylko trochę większą głowę i dziób.

Lorysa tęczowa(Trichoglossus moluccanus)
© mdb - Fotolia.com

Występuje w zachodniej części Australii. Zamieszkuje tereny otwarte, parki, sady. Generalnie zajmuje bardzo różnorodne środowiska.

Żyje w parach lub małych stadach.

Zjada nektar, pyłek kwiatowy, owoce, jagody, nasiona, pączki i owady.

Gniazduje w dziuplach, położonych wysoko. Samica znosi zwykle 2 jaja, które wysiaduje przez 25 dni. Młode przebywają w gnieździe przez 7-8 tygodni.

Informacje ogólne o gatunku: To ptak dość łatwy w hodowli.

Rodzaj klatki i wyposażenie: Preferuje przestrzenną wolierę, ale w małych klatkach też można ją trzymać. Należy zapewnić tym papugom możliwość codziennego latania. Ich odchody są rzadkie i są problemem, gdy puszcza się je wolno w mieszkaniu.

Pokarm: Podajemy gotowy pokarm dla lorys, owoce, zieleninę, gwiazdnicę, mniszek lekarski, marchew, żywy pokarm (larwy mączniaka, czerwie, larwy mrówek, gotowy jajeczny i lęgowy pokarm dla miękkojadów, skiełkowane ziarna, kłosy prosa, namoczone ziarna słonecznika.

Rozmnażanie: Do lęgów przystępują po zalotach godowych. Jaja składają w budkach lęgowych oraz jamkach w ziemi.