Makak czubaty, makak czarny

Makak czubaty, makak czarny, pawian czubaty (Macaca nigra) to gatunek ssaka z rodziny małp wąskonosych. Występuje dymorfizm płciowy. Samce są większe od samic. Ciało pokryte ciemnym włosiem (czarnym lub brązowym). Spód ciała nieco jaśniejszy. Na pośladkach duże nagnioty w kolorze cielistym. Twarz nie jest pokryta włosami, czarna, mocno wydłużona, uwydatnione łuki brwiowe. Na głowie włosy tworzą charakterystyczny czub, odróżniający go od innych makaków.

Makak czubaty, makak czarny(Macaca nigra, Cynopithecus niger)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Wyspa Celebes (Indonezja). Zamieszkuje lasy deszczowe.

Żyje w parach lub małych grupach. Większość czasu spędza na ziemi. Prowadzi koczowniczy tryb życia. Lubi brzegi rzek i morza.

W diecie przeważa pokarm roślinny (owoce i liście), choć jest wszystkożerny.

Makak czubaty (Cynopithecus niger)Ciąża trwa około 5 miesięcy. Samica rodzi zwykle jedno młode, które jest uczepione brzucha matki przez 2 miesiące. Dojrzałość płciową osiąga po 3 latach.

CR

Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Przez mieszkańców wyspy Celebes makak czubaty jest uważany za zwierzę święte.

Mięso makaka czubatego jest podawane jako tradycyjne danie w Boże Narodzenie.