Mysz polna (Apodemus agrarius)
© Ornitolog82 - Fotolia.com

Mysz polna

Mysz polna (Apodemus agrarius) to ssak z rodziny myszowatych. Ciało pokryte rudym futerkiem z wierzchu, białym od spodu. Wzdłuż grzbietu przechodzi ciemna smuga.

Występuje od środkowej części Europy po Japonię. Żyje na terenie całej Polski poza Tatrami i Podhalem. Zamieszkuje pola i łąki. Zimą przebywa w stogach siana i stodołach.

Słabo się wspina. Nie skacze. Kopie nory. Jest aktywna zarówno w dzień jak i w nocy. Gromadzi zapasy pokarmu.

Jest wszystkożerna, zjada głównie nasiona. Je także owady.

Okres godowy trwa cały rok za wyjątkiem zimy. Rocznie wyprowadza 3-4 mioty. Po ciąży trwającej 21-23 dni samica rodzi 4-9 młodych. Dojrzałość płciową osiąga w 4 miesiącu życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest szkodnikiem upraw polnych.

Liczebność populacji jest bardzo zmienna. W czasie pojawów masowych wyrządza ogromne szkody w uprawach.