Myszowate

Myszowate (Muridae) to najliczniejsza rodzina gryzoni, która liczy dziś 460 gatunków w 98 rodzajach. Rodzina pochodzi od chomikowatych. Są wielkimi szkodnikami i roznosicielami groźnych chorób. W Polsce żyje 8 gatunków z tej rodziny ssaków.

Zwykle są to małe gryzonie o wyglądzie podobnym do szczura. Mają słabo owłosiony, zwykle długi ogon. Mają stale rosnące siekacze. W jednym szeregu mają tylko 3 zęby trzonowe.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

BadylarkaBadylarka PL

Micromys minutus

Badylarka, jeden z najmniejszych polskich ssaków, to gryzoń z rodziny myszowatych. Potrafi wyrządzić spore szkody w uprawach. Zjada głównie nasiona, wiosną zielone części roślin, zjada też owady.

Mysz domowaMysz domowa PL

Mus musculus

Mysz domowa to gryzoń z rodziny myszowatych, który towarzyszy człowiekowi na całym świecie. Futerko szare z żółtym odcieniem, od spodu futerko jest dużo jaśniejsze. Mysz ma długie wąsy.

Mysz leśnaMysz leśna PL

Apodemus flavicollis

Mysz leśna to gryzoń z rodziny myszowatych. Na piersi znajduje się widoczna żółta plamka. Czasem wyrządza szkody w szkółkach leśnych. To największa mysz występująca w Polsce.

Mysz polnaMysz polna PL

Apodemus agrarius

Mysz polna to gryzoń z rodziny myszowatych. Cechą charakterystyczną jest biegnąca wzdłuż grzbietu ciemna smuga. Zamieszkuje pola i łąki. Zimą przebywa w stogach siana i stodołach.

Mysz zaroślowaMysz zaroślowa PL

Apodemus sylvaticus

Mysz zaroslowa jest mniejsza od myszy leśnej i bardzo do niej podobna. Na piersiach widoczna żółta plamka. Zjada nasiona drzew i traw, owady. Rozgryza orzechy i zjada zawartość.

Szczur śniadySzczur śniady PL

Rattus rattus

Szczur śniady to gryzoń z rodziny myszowatych o zmiennym ubarwieniu. Wierzch czarny, spód jasny, warstwy te wyraźnie oddzielone. Jest powszechnie tępionym szkodnikiem. Występuje na całym świecie, w Polsce głównie na zachodzie kraju.

Szczur wędrownySzczur wędrowny PL

Rattus norvegicus

Szczur wędrowny to gryzoń z rodziny myszowatych. Ubarwienie brunatnoszare z żółtym odcieniem, strona brzuszna jaśniejsza. Ma długi, nieowłosiony ogon. Jest wielkim szkodnikiem. Służy jako zwierzę doświadczalne.

• Mysz małooka (Apodemus microps)
  • Arvicanthis niloticus
  • Wielkoszczur (Cricetomys gambianus)
  • Bobroszczur (Hydromys chrysogaster)
  • Szczur drzewny (Phloeomys cunningi)
  • Proamys natalensis
  • Rattus exulans
  • Rhabdomys pumilio

Żyją w Eurazji, Afryce i Australii. Gatunki towarzyszące człowiekowi żyją wszędzie tam, gdzie przebywa człowiek.

Większość gatunków jest aktywna w nocy. Prowadzą naziemny tryb życia, choć niektóre gatunki są nadrzewne lub ziemnowodne lub większość życia spędzają pod ziemią.

Zwykle są bardzo płodne. Szczury i myszy mają okres ciąży 20-30 dni, samice rodzą w miocie od 3 do 7 młodych, które już po kilku miesiącach (nawet u niektórych gatunków po 55 dniach) są zdolne do dalszego rozrodu.

Są roślinożerne lub wszystkożerne. Są gatunki, które żywią się wyłącznie pokarmem zwierzęcym.

Wszystkie gatunki myszowatych występujące w Polsce są szkodnikami.