logo

Nocoloty

Nocoloty (Nyctibiidae) to rodzina ptaków z monotypowego rzędu nocolotowych (Nyctibiiformes). Rodzina ta liczy dziś 7 gatunków w jednym rodzaju.

Wszystkie gatunki mają maskujące upierzenie, brązowe i szare, w prążki i kreskowane, przypominające korę drzew. Dziób jest niewielkich rozmiarów, szeroki, paszcza wielka. Wokół dzioba nie ma szczecin. Nogi małe, ogon dość długi.

Nocolot szaryNocolot szary

Nyctibius griseus

Nocolot szary (Nyctibius griseus) to ptak z rodziny nocolotów, podobny bardzo do lelka, jednak dużo większy od niego. Upierzenie maskujące, przypominające korę drzewa. Szeroki dziób i krótkie nogi są żółtawe.

Nocolot wielkiNocolot wielki

Nyctibius grandis

Nocolot wielki (Nyctibius grandis) to ptak z rodziny nocolotów. Przypomina sowę. Ma szarobrązowe upierzenie, które świetnie maskuje ptaka, gdy siedzi na gałęzi.

• nocolot wielkosterny (Nyctibius aethereus)
  • nocolot rudy (Nyctibius bracteatus)
  • nocolot północny (Nyctibius jamaicensis)
  • nocolot białoskrzydły (Nyctibius leucopterus)
  • nocolot andyjski (Nyctibius maculosus)

Nocoloty zamieszkują Amerykę Południową i Amerykę Środkową. Ptaki te żyją w lasach deszczowych.

Ptaki te wydają odgłosy szczekania, warczenia, czasem kraczą i gwiżdżą. Zaniepokojony ptak nieruchomieje, dzięki czemu praktycznie zlewa się z otoczeniem. To ptaki o nocnej aktywności.

Nocoloty osiągają rozmiary od 21 do 58 cm długości ciała i masę od 155 do 557 g.

Nocoloty nie budują gniazd. Samica składa jedno jajo bezpośrednio do zagłębienia w drzewie.

Ptaki te polują na owady.

Nocoloty nie są zagrożone wymarciem.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj