Logo Serwisu Media Nauka

Papużka falista (Melopsittacus undulatus)

Papużka falista (Melopsittacus undulatus) to gatunek papugi. Brak dymorfizmu płciowego w upierzeniu. Samica ma szarą woskówkę, samiec niebieską. Przez podgardle przechodzi rząd ciemnych korali. W naturze czoło i ciemię oraz policzki są żółte. Grzbiet poprzez kark aż po głowę jest zielony z ciemniejszymi falami, biegnącymi w poprzek ciała. Fale są też obecne na policzkach. Spodnia strona jest zielona. Skrzydła są żółtawe z czarnym deseniem. Lotki są zielone. Nogi są niebieskawe.

© markus angermeier - Fotolia.com

Nazwa gatunku
Nazwy obce
angielska: Budgerigar
niemiecka: Wellensittich
czeska: Andulka vlnkovaná
francuska: Perruche ondulée
hiszpańska: Periquito común, periquito australiano, cotorra australiana, cata australiana
Pierwsze opisanie gatunku
(Shaw, 1805)
Europa - nie; Polska - nie;
Azja - nie;
Afryka - nie;
Ameryka Północna - tak;
Ameryka Południowa - nie;
Ameryka Środkowa - nie;
Australia - tak;
Antarktyda - nie;
Papużka falista - mapa występowania na świecie
Legenda
Legenda 1 Obszary całorocznego występowania
Legenda 2 Obszary gniazdowania
Legenda 3 Obszary zimowania
Długość: 19 cm
Ciężar: od 30 g do 45 g
Gromada: Ptaki (Aves)
Rząd: Papugowe (Psittaciformes)
Rodzina: Papugi (Psittacidae)

Preferuje otwarte przestrzenie, lasy galeriowe, śródpolne zadrzewienia Australii. Brak jej w Tasmanii. W latach 50. XX w. gatunek ten introdukowano na Florydzie w stanach Zjednoczonych.

To bardzo ruchliwy ptak. Prowadzi stadny tryb życia. Jest ptakiem wędrownym. Wędrówki odbywa za pokarmem. Papużka ta żyje przeciętnie 8 lat, maksymalnie 25 lat.

Osiąga 19 cm długości ciała, skrzydło mierzy 11 cm długości, ciężar wynosi 30-45 g.

Zjada pokarm pochodzenia roślinnego, głównie nasiona traw.

W sezonie lęgowym woskówka samicy brązowieje. Gniazduje w dziuplach, zwykle drzew eukaliptusowych. Wyprowadza dwa lęgi w ciągu roku od października do grudnia. W zniesieniu 3-8 jaj. Jaja wysiaduje wyłącznie samica przez 16-20 dni. Pisklęta karmi samiec i samica. Po miesiącu młode są zdolne do opuszczenia gniazda.

Ochrona i zagrożenia status IUCN - LC

Papużka falista to najczęściej trzymana w domu papuga. Do Europy sprowadzono ją w 1840 roku. Okaz młody i izolowany potrafi naśladować pojedyncze słowa. Udało się uzyskać około 20 odmian barwnych, każda w trzech natężeniach koloru. Barwa zielona dominuje w dziedziczeniu. Odmiany barwne: lutino (czysto żółta), żółta, biała, niebieska, fioletowa, opalona. Istnieją dwie rasy dwukolorowe.

Zdjęcia i grafiki - galeria

Informacje ogólne o gatunku: Papużka falista to bardzo wdzięczny i łatwy w hodowli domowej ptak. Jest bardzo przyjazna.

Rodzaj klatki i wyposażenie: Trzymamy w klatce z pełnym wyposażeniem (zabawki) lub wolierze. W tym drugim przypadku należy zapewnić ptakom ciepłe schronienie na noc.

Inne warunki chowu: Aby ptak czuł się dobrze warto klatkę zaopatrzyć w wiele akcesoriów. Ptak źle znosi złe traktowanie. Okazana serdeczność wobec ptaka zwraca się nawiązaniem więzi z opiekunem. Ptak do oswojenia powinien mieć nie więcej jak sześc tygodni. Izolowany uczy się pojedynczych słów!

Pokarm: Podajemy gotową mieszankę ziaren, warzywa i zieleninę (cykorię, gwiazdnicę, pietruszkę, rzeżuchę, szpinak, mniszek lekarski, zielony groszek, bakłażan,marchew, gotowane buraki, cukinie, gotowane ziemniaki). Unikamy sałaty. Dbamy o podawania kłosów prosa, kiełków pszenicy, łuskanego słonecznika. Podajemy też truskawki, jabłka, pomarańcze, mandarynki, winogrona, gruszki, pomidory, kiwi, mango, ananasy, brzoskwinie. Jeden raz w tygodniu siekamy ugotowane jajko i podajemy z twarogiem. dbamy o podawanie sepii, żwirku mineralnego i innych źródeł wapnia.

Rozmnażanie: Rozród w skrzynkach lęgowych o wymiarach 25 × 15 × 16 cm (lub wyższe) z otworem wejściowym 6 cm.