Perkołyska amerykańska

Perkołyska amerykańska (Heliornis fulica) to jeden z trzech gatunków perkołysek, jest największy z tej rodziny ptaków. Dziób średniej długości, ostry, czarno-żółty, głowa czarno-biała, brew zaznaczona białą pręgą. Grzbiet popielaty. Na palcach nóg znajdują się płatki skórne. Pod skrzydłami znajduje się fałd skórny, który tworzy kieszeń na pisklęta.

Perkołyska amerykańska(Heliornis fulica)

Zamieszkuje tereny związane z ciekami i zbiornikami wodnym w tropikach w Ameryce Środkowej oraz Ameryce Południowej.

To płochliwy ptak. Dużo czasu spędza na wodzie, część zaś czasu wśród gęstych zarośli na lądzie. Ptak ten rzadko nurkuje. Prowadzi osiadły tryb życia.

Do lotu perkołyska amerykańska wzbija się najczęściej z wody, biegnąc po jej powierzchni stopami.

Zjada owady, inne drobne bezkręgowce, kijanki i żaby, także pokarm pochodzenia roślinnego.

Samica znosi zwykle dwa jaja. Wysiadywanie prawdopodobnie trwa niecałe dwa tygodnie. Zaraz po wykluciu, nagie jeszcze i ślepe pisklęta samiec wynosi z gniazda zbudowanego na niskich drzewach albo na konarach naniesionych przez rzeki w specjalnych kieszeniach pod skrzydłami. Samiec z pisklętami może nawet latać.