Piłodzioby

Piłodzioby (Momotidae) to rodzina kolorowych ptaków z rzędu kraskowatych. Znamy dziś 10 gatunków w 6 rodzajach. W Polsce nie ma przedstawicieli tej rodziny.

Wszystkie gatunki piłodziobów mają zielony wierzch, czasem występuje niebieski kolor na skrzydłach oraz na ogonie. Spód jest zielony lub brązowy, czasem z ciemną plamą. Przez oko zwykle biegnie czarna maska. Wyraźny dymorfizm płciowy nie występuje. Ogon zwykle bardzo długi, zakończony najczęściej dwoma chorągiewkami. Dzioby są długie i wygięte w dół, z wyraźnym piłkowaniem, czasem ograniczonym tylko do środkowej części dzioba. Piłodziób płaskodzioby jest pozbawiony w ogóle tej cechy.

Piłodziób brązowogłowyPiłodziób brązowogłowy

Momotus mexicanus

Piłodziób brązowogłowy (Momotus mexicanus) to gatunek ptaka z rodziny piłodziobów. Ma rdzawy wierzch głowy. Od czerwonych oczu biegnie niebiesko-czarna plama, zaostrzona na końcu. Spód jasnozielony lub jasnożółtawy.

Piłodziób czarnogardłyPiłodziób czarnogardły

Eumomota superciliosa

Piłodziób czarnogardły (Eumomota superciliosa) to przedstawiciel rodziny piłodziobów, pięknie ubarwiony, z charakterystycznymi proporczykami na końcu ogona. Ma zielony wierzch. Na skrzydłach i ogonie turkusowy kolor oraz czarne zakończenia.

Piłodziób rdzawyPiłodziób rdzawy

Baryphthengus martii

Piłodziób rdzawy (Baryphthengus martii) to gatunek ptaka z rodziny piłodziobów. Głowa, szyja i spód są rdzawe, reszta zielonkawa. Ogon złożony z dwóch długich sterówek, zakończonych chorągiewkami.

Piłodziób szerokodziobyPiłodziób szerokodzioby

Electron platyrhynchum

Głowa i pierś rudo-pomarańczowe, reszta zielonkawa. Przez oko biegnie czarna maska. Na piersi czarne plamki. Dziób dość długi, zakrzywiony w dół, ciemny. Ogon czarny, zakończony chorągiewkami.

Piłodziób wspaniałyPiłodziób wspaniały

Momotus momota

Piłodziób wspaniały (Momotus momota) to gatunek ptaka z rodziny piłodziobów. Upierzenie z wierzchu zielone, gardło i spód żółtawe, rude. Wiech głowy czarny z niebieskawą koroną.

• piłodziób niebieskogardły (Aspatha gularis)
  • piłodziób rdzawogłowy (Baryphthengus ruficapillus)
  • piłodziób ostrodzioby (Electron carinatum)
  • piłodziób płaskodzioby (Hylomanes momotula)

Ptaki te występują w Ameryce Południowej , Północnej i Środkowej. Zamieszkują lasy.

Ptaki te pohukują i skrzeczą. Siedząc na drzewie często kołyszą ogonem z boku na bok, jak wahadłem.

Ptaki te mają długość ciała od 17 do 45 cm. Tylko jeden palec skierowany jest ku tyłowi.

Gniazdują najczęściej w jamach samodzielnie wykopanych w skarpach nad brzegami rzek, rzadziej w skalnych szczelinach. Samica składa 3-4 jaja, które wysiaduje wraz z samcem.

Podstawą ich diety są owady. Rzadziej zjadają drobne kręgowce i owoce.