Pirania czerwona, pirania Natterera, pirania czarnoogonowa

Pirania czerwona, pirania Natterera, pirania czarnoogonowa (Pygocentrus nattereri) to gatunek ryby z rodziny piraniowatych. To najbardziej znana pirania Ameryki Południowej z uwagi na wpadanie w tak zwany krwiożerczy szał. Ciało masywne, bocznie spłaszczone, czerwonawe od spodu, brązowawe z wierzchu. Płetwa ogonowa i grzbietowa czarna, reszta płetw jest czerwona. Ciało nakrapiane jest małymi, jasnymi cętkami. Oczy są czerwone. W jamie gębowej znajdują się ostre, tnące zęby.

Pirania czerwona, pirania Natterera, pirania czarnoogonowa(Pygocentrus nattereri)
© feathercollector - Fotolia.com

Gatunek ten występuje w Ameryce Południowej w dorzeczach rzek Orinoko i Amazonki.

Tworzy stada, które potrafi wpaść w krwiożerczy szał i ogołocić z mięsa ofiarę w bardzo krótkim czasie. Najczęściej dzieje się to w porze suchej, gdy ryby są stłoczone w zbiorniku wodnym.

Długość ciała wynosi 27-36 cm, a ciężar ciała 1100 g.

To ryby mięsożerne. Polują na kręgowce.

Samica składa ikrę, która jest chroniona przez rodziców.

Ryba ta występuje pospolicie.

Ryby te wyszukują ofiary za pomocą słuchu.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: Przy hodowli tego gatunku należy zachować ostrożność. To płochliwa ale także niebezpieczna ryba. Kąsa wszystko co się poruszy w swojej obronie. Źle żywione ryby atakują się nawzajem.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: Długość akwarium minimum 120 cm. Obsadzamy je roślinami i zapewniamy kryjówki.

Inne warunki chowu: pH 6-7, twardość do 20°n.

Temperatura: 20-28 °C.