logo

Piraniowate

Piraniowate (Serrasalmidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu kąsaczokształtnych. W wielu źródłach piranie zaliczane są do rodziny kąsaczowatych i występują w randze podrodziny Serralaminae. Do piraniowatych zaliczamy około 110 gatunków (obejmuje piranie, płaskoboki i płaszczynki).

Ciało jest bocznie spłaszczone, masywne. Dolna szczęka wystaje ponad górną. W jamie gębowej zęby tnące lub miażdżące. Ubarwienie zmienne.

Pirania czerwona, pirania Natterera, pirania czarnoogonowaPirania czerwona, pirania Natterera, pirania czarnoogonowa

Pygocentrus nattereri

Pirania czerwona, pirania Natterera, pirania czarnoogonowa (Pygocentrus nattereri) to gatunek ryby z rodziny piraniowatych. To najbardziej znana pirania Ameryki Południowej z uwagi na wpadanie w tak zwany krwiożerczy szał.

Pirania kropkowanaPirania kropkowana

Serrasalmus rhombeus

Pirania kropkowana (Serrasalmus rhombeus) to gatunek piranii, ryby z rodziny kąsaczowatych. Jej ciało jest wysokie, bocznie spłaszczone. Pysk jest krótki i tępo zakończony. Oczy są czerwone.

Płaskobok tępogłowyPłaskobok tępogłowy

Metynnis hypsauchen

Płaskobok tępogłowy (Metynnis hypsauchen) to gatunek ryby z rodziny piraniowatych. Ciało silnie bocznie spłaszczone. Ubarwienie srebrzysto-różowe. Płetwy półprzeźroczyste.

• łuskożer (Catoprion sp.)
  • Metynnis luna
  • Myleus rubripinnis
  • Myleus schomburgkii
  • płyszczynka srebrzysta (Mylosomma duriventre)
  • Serrasalmus odyssei
  • Serrasalmus sanchezi

To ryby słodkowodne, żyjące w rzekach i wodach stojących Ameryki Południowej.

To nierzadko bardzo agresywne ryby.

Długość ciała wynosi od 15 cm do 100 cm.

Piranie trą się z początkiem pory deszczowej. Część gatunków chroni złożone jajeczka.

Piranie polują na inne kręgowce (ryby, ptactwo, gady, ssaki). Niektóre gatunki żywią się owocami i nasionami. Kilka gatunków zjada płetwy i łuski.

Ryby te nie są zagrożone.

Nie wszystkie piranie są krwiożercze. Prawdą jest natomiast fakt, że ryby te, gdy wpadną w szał pożerania potrafią w bardzo krótkim czasie ogołocić szkielet z mięsa. Do takich gatunków należy pirania Natterera, która atakuje krwawiące w wodzie zwierzę lub człowieka.