Płomykówka (Tyto alba)
© Juan Calero - Fotolia.com

Płomykówka

Płomykówka (Tyto alba) to ptak z rodziny płomykówek. Brak dymorfizmu płciowego. Szlara ma kształt serca, jest rdzawa wokół oczu, reszta biała. Grzbiet jest szarobrązowy, kropkowany, lotki i sterówki w poprzeczne, jasnobrązowe i brunatne paski. Samiec i samica są tej samej wielkości. Oczy mają brązowoczarny kolor, dziób jest żółtoszary i niebieskawy.

Występuje na całym świecie za wyjątkiem północnych obszarów Ameryki Północnej i północnej oraz środkowej Azji. Żyje zwykle w pobliżu osiedli ludzkich niedaleko łąk i pól. W Polsce jest nielicznym ptakiem lęgowym. Preferuje niziny i tereny pagórkowate, unika gór. Pionowy zasięg występowania to około 700 m n.p.m.

Jest ptakiem osiadłym i aktywnym w nocy. Kryjówkę dzienną opuszcza później niż inne sowy.

Lot jest powolny, niski nad ziemią.

Zjada głównie drobne gryzonie - norniki, myszy polne i domowe i owadożerne ssaki takie jak ryjówka. Zdobycz łowi przy użyciu przede wszystkim słuchu.

Gniazduje w ciemnych zakamarkach budynków rzadko odwiedzanych przez człowieka. Są to wieże kościelne, poddasza, stodoły itp. Także gniazduje w opuszczonych dziuplach i szczelinach skalnych. Wyprowadza jeden lęg w roku. Gdy występuje obfitość pokarmu - dwa lęgi. Samica składa 4-7 jaj na ogół od kwietnia do maja, których wysiadywanie trwa 30 dni. Młode opuszczają gniazdo po 50-60 dniach. Są zdolne do lotu dopiero po 86 dniach. Gdy brakuje pokarmu płomykówka nie odbywa lęgów.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Sowa płomykówka w Polsce jest objęta całkowitą ochroną prawną. W Polsce płomykówka nie jest ptakiem licznym.

Płomykówka potrafi markować miejsce gniazdowania, poprzez umieszczanie w pobliżu tak wybranego terenu swoje wypluwki.